Bohemliv och modernitet

Konst.
Axel Törneman: Porträtt av konstnärens hustru, 1908. (Thielska Galleriet)

KONSTUTSTÄLLNING. På Thielska galleriet visas en utställning med verk av Axel Törneman. Anne Edelstam har sett den och imponeras av en säregen konstnär, bitvis inspirerad av sina samtida, men med sin egen stil.

Axel Törneman, “Bohemliv och modernitet”
Thielska galleriet, Stockholm
6 februari -6 juni 2021

Axel Törneman, självporträtt, 1920. (Thielska galleriet)

Thielska galleriet visar denna vårvinter en konstnär värd att upptäcka. Axel Törneman (1880-1925) och hans konstnärskap har gradvis fallit i glömska under årens lopp. Men nu lyfts han åter fram och vi får nöjet att uppleva hans stämningsfulla och levande konst.

Det är glädjande att upptäcka en sådan färgrik, tidstypisk och ändå egen konstnär, med dramatiska kompositioner och motiv, som Axel Törneman. I Tyskland dit han reste vid sekelskiftet 1900, tog han intryck av symbolismen och expressionismen. Under de fyra åren han sedan tillbringade i Frankrike inspirerades han av Gauguin, van Gogh och i sina kafémålningar av Toulouse-Lautrec. Samtidigt var han en individualist och utvecklade hela tiden sitt konstnärskap. Detta har Thielska galleriet tagit fasta på och visar upp ett helt spektrum av hans konst.

De flesta av de 78 utställda verken finns på nedre planet i museet men några monumentala målningar är vackert upphängda på övre våningen i detta ståtliga palats.

Resan börjar i det första rummet med ett antal självporträtt från olika epoker under konstnärens korta liv. De visar på en bohemisk stil med djärvt skuren komposition och med en tydlig förkärlek för gröna nyanser vilka återkommer i hans övriga målningar. Även sin vackra hustru, Gudrun Höyer-Ellefsen, av norskt ursprung, avporträtterade han mot en grön fond. De hade träffats i Bretagne dit han gärna drog sig undan ifrån det hektiska storstadslivet i Paris.

En helt annan stil uppdagas i ett annat rum: lustiga karikatyrer från Paris dekadenta kafé- och bordelliv, samt can-can-dansöser. Han driver både med borgerlighetens som bohemernas nöjesliv och livsstil. Själv väljer han sin egen väg – dock inte utan att ha en fot i vardera samhällsskikt. Kanske utan att vilja tillhöra något av dem? Albert Bonnier anlitade honom ofta som bokillustratör när han inte gjorde sarkastiska karikatyrer åt Söndags-Nisse eller ägnade sig åt frimärksformgivning för att dryga ut kassan. Tecknartalang saknade han inte.

Axel Törneman, Nattcafé, 1906. (Thielska galleriet)

Men det jag slogs mest av var hans färgsyn. ”En hel värld öppnar sig för en när man börjar förstå färgen”, skrev Axel Törneman när han var i Bretagne 1905. Bretagne har en färgskala likt ingen annan region i Frankrike: under en dag kan man uppleva åska och mörka moln, regn och sol om vartannat. Ljuset får en speciell lyster speciellt i motsats till den mörkgråa kalla Atlantkusten. Detta samt det karga landskapet tog Axel till sig när han sökte sig dit, långt bort från Paris rökiga kaféer och stökiga bordeller. “Bonden från Bretagne” han målat där förblev hans favorittavla livet ut. En annan målning, “Bretagne”, blev hans mest kända verk. Den finns i två upplagor. Den ena, mörkare varianten, visas på övervåningen i Thielska palatset. Men den ljusare, som jag föredrar, är i ett av de nedre rummen. Det är väl värt att jämföra de båda. Färgskalan skiljer sig markant men även stämningen samt vissa personer. Ni får själva upptäcka vilka och hur. Efter sitt genombrott i Paris, fick han 1907 sitt första erkännande i Sverige med målningen “Nattcafé”. Det var början till Ernst Thiels gedigna samling av hans verk.

Curatorn, Adam Korpskog, tycks ha en förkärlek för Törnemans senare konstverk. Målningar av mytologiska figurer, hästar och dårar. Kanske var det början på Axels depression och sjukdom som anas i målningen “Mazeppa” där en man blir jagad av vargar? Arbetsbördan hade försvagat honom. Bland annat efter flera monumentalmålerier. Fresker målade för Östra Real, Riksdagshuset, Kungliga tekniska högskolan och Stadshuset satte konstnärens namn på kartan av kända målare men ledde även till magsår och melankoli. Axel Törneman dog en för tidig död. Men för oss lever denne allkonstnär vidare genom de verk han skapade.

Besökaren möter en säregen konstnär, bitvis inspirerad av sina samtida, men med sin egen stil. Törneman besitter flera talanger: som tecknare, illustratör, karikatyrist, kolorist och freskmålare. Ta er därför tid att komma ut till Stockholms vackraste park där Thielska palatset håller öppet på ett pandemisäkert vis, och upplev en av 1900-talets stora konstnärer.

Byline Anne Edelstam
ANNE EDELSTAM info@opulens.se

Det senaste från Konst

0 0kr