Marvel gör kaos med multiuniversum

5 maj 2022
America Chavez (Xochitl Gomez), Wong (Benedict Wong) och Dr Strange (Benedict Cumberbatch) tar upp en gemensam kamp i ”Doctor Strange and the multiverse of madness”. (Foto: Marvel Studios/Disney)

NJUTBAR. Den unga America dimper ned i Dr Stranges knä från ett annat universum, vilket i Sam Raimis regi blir till en underhållande vänskap – med drag av skräckfilm.

Fakta: Doctor Strange in the multiverse of madness

Genre: Sci-fi-action

Premiär: 4 maj 2022

I rollerna: Benedict Cumberbatch, Elizabeth Olsen, Benedict Wong med flera

Regi: Sam Raimi

Speltid: 2 timmar 6 minuter

Åldersgräns: 11 år

På ryska busshållplatser pekas Astrid Lindgren ut som nazist, så lyder rubrikerna en dag i början av maj. Befinner man sig i ett parallellt universum plötsligt? Det är lätt att hamna i dylika funderingar efter en titt på ”Doctor Strange and the multiverse of madness”.

Som så ofta lyckas Marvel-skaparna göra påkostad underhållning genom att kombinera roliga (och troliga) vetenskapliga teorier med ett välriktat finger upp i luften.

Den här gången är dock inga av de populära insektshjältarna närvarande – även om Spider-Man nämns som hastigast när America undrar vem han är och om han möjligen skjuter sina nät ur rumpan? Hon kommer onekligen från ett annat universum.

Detta är i stället Marvel-magikernas stora show: plats på scen för Stephen Strange (Benedict Cumberbatch), överstemagikern Wong (Benedict Wong) och den mäktiga häxan Wanda Maximoff (Elizabeth Olsen).

Med dem introduceras ännu mer mörker och mer av den genre som märktes i ”Morbius” tidigare i våras: skräck. Den humor som har präglat Marvels superhjälte-serie i form av snärtiga one-liners och farsartad kroppskomedi finns förstås också kvar.

Ett perfekt Illuminati-skämt blir pricken över i:et – men med Sam Raimi (som tidigare lyckat nog har gjort både ”Spider-Man”-filmer och skräckklassikerna i ”The evil dead”-serien) i registolen känns det naturligt med mer av zombier, krackelerande kroppar och onda demoner.

Det är förstås heller inte första gången man satsar på mörker i den här filmserien. Traumat som heter Thanos lever kvar, inte minst hos Wanda Maximoff – som tydligen inte helt kommit över sina förluster trots händelseutvecklingen i spinoff-serien ”Wandavision”.

Framför allt blir Dr Stranges nya äventyr en storslagen visuell upplevelse. Den effekttunga lekstuga som resor genom multiuniversum inbjuder till slår det mesta – även om bildspråket och idéerna påminner om den animerade dundersuccén ”Spider-Man: into the Spider-verse” (2018), som redan då började bolla med konceptet superhjältar och olika universum.

Wanda Maximoffs story är dessutom riktigt rörande men manuset är stundtals trögt och övertydligt där det borde lita mer på publiken.

Vilket för oss tillbaka till den numera väldigt komplexa koloss som är Marvel. Snart behöver filmfabrikanterna börja röra sig framåt, utåt i stället för att enbart referera in till sitt eget universum.

Fakta: Doctor Strange in the multiverse of madness

Genre: Sci-fi-action

Premiär: 4 maj 2022

I rollerna: Benedict Cumberbatch, Elizabeth Olsen, Benedict Wong med flera

Regi: Sam Raimi

Speltid: 2 timmar 6 minuter

Åldersgräns: 11 år

Miranda Sigander/TT

Telegrafstationen

Telegrafstationen

Veckans Opulens

Veckans Opulens kommer gratis via mail på lördagar. Du kan när som helst avsluta nyhetsbrevet. Anmäl dig här:

Genom att teckna nyhetsbrevet godkänner du Opulens integritetspolicy.

Opulens systermagasin

Magasinet Konkret

Gå tillToppen

Se även

FILM. Ingela Brovik tipsar om fyra sevärda filmer på bio just nu. Allt från politisk thriller och dokumentärfilm till dystopisk sci-fi-action och barnfilm. bio, bioaktuellt, film, filmer, filmkonst, Ingela Brovik, långfilm, animerad film, dokumentärfilm,

Film på bio – 4 filmer som är riktigt sevärda

FILM. Ingela Brovik tipsar om fyra sevärda filmer på bio
FILM. Ingela Brovik konstaterar att Dag Johan Haugeruds ”Drömmar” är ”en film som utspelas just som i en dröm, med poetisk touch och humor.”

”Drömmar” är en stark och intensiv film

FILM. Ingela Brovik konstaterar att Dag Johan Haugeruds ”Drömmar” är