Dela:

Bläddra per

Allåldersskräck som kommer att finna sin publik

Peter Mennigen. Bild: Comicforum.

KORTRECENSION. ”Det är det mytomspunna, viktorianska London som spelar huvudrollen med allt vad det innebär: hemliga sällskap, magiker och ockulta väsen som vi alla känner igen från litteraturen.” Alexander Sanchez recenserar det nya seriealbumet Malcolm Max.

Malcolm Max, Kapitel 1: Gravskändarna av Peter Mennigen
Teckningar & omslag: Ingo Römling
Ades Media (2017)

En tysk serie om det viktorianska esoteriska London kanske inte låter så speciellt upphetsande, men ibland blir man förvånad. Jag kan inte komma på någon större tysk serie som har publicerats under senare tid så det här albumet kommer som en positiv överraskning. Det är det mytomspunna, viktorianska London som spelar huvudrollen med allt vad det innebär: hemliga sällskap, magiker och ockulta väsen som vi alla känner igen från litteraturen.

Den viktorianska epoken var trots sitt imperium och den snabba tekniska utvecklingen något tudelad. Det som främst kännetecknar perioden, speciellt hos den framväxande medelklassen, var den dualistiska världssynen hos många där framstegstanken inte hunnit etablera sig fullt ut. Samtidigt som tekniken utvecklades med stormsteg fanns det redan en stark utbredd känsla av nostalgi. Speciellt medeltiden lyftes fram både i den mentala och offentliga miljön. Det gotiska fick en renässans på mer än ett plan.

Serien har på ett kul och intressant sätt lyckats skapa en berättelse om några mystiska mord, vilka för tankarna till den något senare Jack the Ripper. Till sin hjälp har Malcolm Max halvvampyren Charisma när de utreder fallet med många bottnar. Det som verkar vara en enkel mordhistoria visar sig vara mer komplex än väntat. Det märks väl att de har haft roligt när de två skaparna har satt ihop berättelsen om detektiven.

Nu är det ingen brist på viktorianskt inspirerade skräckserier eller skräckserier överhuvudtaget, det som gör detta albumet läsvärt är att det är vältecknat och mycket skickligt färgsatt.

Albumet är jämfört med många andra ett rätt texttungt sådant, något man i dagens utgivning inte är van vid. Manuset i flera nya liknande album kan många gånger sakna det där lilla extra med dialog i stor utsträckning. Det är väl inte lika modernt idag. Albumet är första delen i en serie.

En vältecknad och intressant historia som många vändningar. Allåldersskräck som kommer att finna sin publik.

ALEXANDER SANCHEZ