
Ett casino är inte direkt en lärdomens och kulturens högborg, men de är däremot livnärda på de trender som främst populärkulturen följer. Särskilt livecasinon och bettingsidor följer evenemang som sker i omvärlden såsom fotbolls-VM och Melodifestivalen och kurerar sina spel och vadhållningar allt eftersom intresset bland allmänheten skiftar.
Det talas mycket om hur Svenska Casino ska hålla för standarder, men mer sällan om vad som går in i att göra ett casinospel populärt. Ett av de mest populära spelen hos nätcasinon är Starburst (lanserat 2012) av NetEnt AB, numera ägt av Evolution AB, som bygger på den klassiska estetiken av glimrande ädelstenar – detsamma som gjorde Bejeweled (PopCap Games, 2000) till en så stor succé som var en stor stilinspiration för Starburst. Att ädelstenar föll på plats för att ge vinst var en självklarhet när Starburst skulle lanseras.
Historiska, mytologiska och sagolika spel
I grund och botten är alla casinoslottar samma spel. En slumptalsgenerator som spottar ut tal med chans att det talet ger en vinst. Detta är däremot väldigt tråkigt att titta på så moderna slottar lockar till sig spelare genom att se intressanta ut att spela. Allt från starka färger som drar ögat till teman som får en att känna mystik och spänning.
Efter att Pirates of the Caribbean-filmerna (Disney, 2003) drog in stor publik så kom en tid där piratrelaterade spel hos nätcasinon var i fokus. När Vikings (MGM, 2013) började få en större publik när den närmade sitt slut så ökade antalet vikingatemade spel hos nätcasinon. Andra spel som alltid är populära bygger även de på teman som folk är trygga med och känner igen, såsom forntida grekiska och romerska ruiner eller äventyr.
Det kommer däremot även vågor av speltrender som reflekterar det europeiska kulturarvet. Spel med teman om grekiska och nordiska gudar visar en koppling till något som vi helt och hållet inte längre håller på med längre – men däremot finns en typ av vördnad och mystik kring våra förfäders traditioner.
Sedan finns det även de spel som är mer baserade på fantasifulla äventyr – en gravplundring av en magisk pyramid där vinsterna representeras genom skatter funna nedbegravda bland mumier, eller en resa genom djungeln för att hitta en ruin som håller bortglömda hemligheter. Dessa typer av historier har länge funnits som en typ av flykt från verkligheten i många år. Den äldsta romanen är nog Odysséen, skriven av Homeros snart tre tusen år sedan, och har inspirerat många adaptioner i varje konstform – inklusive spel.
Det är helt enkelt så att en viss fantasifylld spänning drar publik, något som spelutvecklare av casinospel inte alltid har i åtanke. De använder sig hellre av siffror som visar vad som är populärt och drar publik – men resultatet är detsamma. Ifall en serie om Beowulf helt plötsligt skulle bli större än Game of Thrones (HBO, 2011) var vid sin högpunkt skulle nätcasinon inte långt efter bli fyllda med spel som har liknande teman.
Bekvämlighet och nöje
De flesta kan endast njuta av något som de är bekväma med. Kultur är likadant. Musiksmak sätts ofta efter vad som en individ utsätts för och lär sig är den typ av musik de borde gilla, med gradvis utökning av musiksmaken allt eftersom en blir mer bekväm med ny musik. Detsamma gäller filmer och andra kulturformer.
När ett casinospel skyltar med att de har något som är bekvämt, något en potentiell spelare känner igen, vet de att en tillräckligt stor andel folk kommer att klicka vidare helt enkelt för att de har haft en god upplevelse med något som ser likadant ut tidigare. En liknande princip ligger i hur folk som gillar katter nästan alltid ser farliga storkatter som söta, eller folk som gillar hundar ofta ser farliga vargar som gulliga – även i monstervarianter av dessa i visuell media.
Å andra sidan har även casinobranschen omedvetet påverkat populärkulturen och media. I länder såsom Japan där det historiskt varit olagligt att spela för pengar blev slottar en helt annan typ av spel. Enarmade banditer gav alltid någon form av vinst, vanligtvis någon liten kupong som kunde lösas ut för ett objekt. Dessa spel skapade en samlarkultur där spelare försökte få ett komplett set av figurer, kort eller andra leksaker genom slot-maskiner.
När webb- och mobilspel utvecklades med samma princip under 2000- och 2010-talen drog de uppmärksamhet från västvärldens tv-spelsjättar. De såg spel med casinoliknande element som drog in stora mängder pengar och började kopiera dessa i sina spel – något som majoriteten av konsumenterna inom tv-spelskulturen ser negativt på.
Däremot har nog kulturen i sig börjat få sin revansch. Med nyheterna att det sista fysiska casinot i Sverige ska stängas inom snar framtid har Malmö stad börjat planera vad som ska bli av med byggnaden som annars står tom. Varför inte en lärdomens och kulturens högborg?