Malmö Dockteaters nya pjäs är närmast magisk

1 okt 2025
MALMÖ DOCKTEATER. ”Det här är rent av en närmast magisk dockteaterföreställning, sevärd för alla,” skriver Ingela Brovik som sett en aktuell uppsättning med Malmö Dockteater. Malmö Dockteater, drama, dramatik, teater, dockteater, scenkonst,
Vinjettbild för Malmö Dockteaters aktuella pjäs ”Anette du är huvudrollen i din egen film.”

TEATER. ”Det här är rent av en närmast magisk dockteaterföreställning, sevärd för alla,” skriver Ingela Brovik som sett en aktuell uppsättning med Malmö Dockteater.

Anette du är huvudrollen i din egen film med Malmö Dockteater
Manus, regi och scenografi: Erik Holmström På scen: Kajsa Ericsson och Erik Olsson. Dockmakare: Maja Döbung. Premiär på Bastionen i Malmö 27 september 2025.
Spelas på Bastionen i Malmö i t om 18 oktober och senare på Turteatern i Stockholm 11-20 december.

Malmö Dockteater har förändrat teaterrummet

Teaterrummet på Bastionen är förändrat sedan förra gången jag var här då det var scen och salong i vanlig ordning. Nu är en stor del av teaterrummet fullt av olika bord och stolar. Publiken är utplacerad på ett antal stolrader längre bak i Bastionens stora lokal.

På dessa olika bord äger dockteaterföreställningens skilda akter rum. Man byter bord som blir till olika platser. Detta är en berättelse med skiftande ljus, ljud, stämning i de scener som utspelas under den drygt två timmar långa och intensiva föreställningen ”Anette du är huvudrollen i din egen film”.

Det är både intressant och nyskapande när tid och rum förändras på oväntat sätt. De två skådespelarna Kajsa Ericsson och Erik Olsson gör med sina mångfacetterade röster en utmärkt gestaltning av dockornas roller. I synnerhet Erik Olssons röst närmast förkroppsligar närvaron av rollkaraktärerna.

Rollgestalten Anette

MALMÖ DOCKTEATER. ”Det här är rent av en närmast magisk dockteaterföreställning, sevärd för alla,” skriver Ingela Brovik som sett en aktuell uppsättning med Malmö Dockteater.Malmö Dockteater, drama, dramatik, teater, dockteater, scenkonst,
Föreställningsfoto: Jenny Baumgartner

De hela börjar med att Anette, klädd i snygg blus och jeans, talar om för sina kollegor på jobbet att hon, drygt 60 år gammal, har lust att säga upp sig från jobbet. Varför? Jo, för att det är tråkigt eller vad hon nu vill använda för argument för att sluta. Hon vet inte. Kollegorna blir arga, anser att hon saknar bra argument för att sluta, bara så där plötsligt.

Anettes gestalt uttrycker hennes osäkerhet och dockans kropp rör sig livfullt som en stressad tonåring, hon vet inte vart hon skall ta vägen, mentalt eller fysiskt. Frågan lämnas öppen.

När Anette kommer hem till sin (sure) man och tänker berätta om vad som skett på jobbet, börjar hon tala om att hon kanske vill skiljas från maken – utan att ange speciella skäl. Samma känsla som på jobbet infinner sig. Hon vill börja på någonting nytt. Kort sagt gå vidare, som en lätt förvirrad, ambivalent Anette. Men varför? Det kan hon inte riktigt förklara för maken, som blir alltmer upprörd.

Malmö Dockteaters dokumentära underlag

Rollfigurerna är baserade på verkliga människor som Holmström intervjuat anonymt för länge sedan inför Dockteaterns första uppsättning, för tio år sedan, ”Funktionell dumhet” med intervjuer av folk på arbetsförmedlingen. Detta resulterade i ett värdefullt material angående ideologier, ekonomiska förutsättningar och annat som genomsyrar livet. Där hittade Holmström  tydliga riktlinjer för sitt skapande.

MALMÖ DOCKTEATER. ”Det här är rent av en närmast magisk dockteaterföreställning, sevärd för alla,” skriver Ingela Brovik som sett en aktuell uppsättning med Malmö Dockteater.Malmö Dockteater, drama, dramatik, teater, dockteater, scenkonst,
Malmö Dockeater. Föreställningsfoto: Jenny Baumgartner

Ibland vill en individ kanske ta sig ut ur ett inrutat liv, gå sin egen väg – som pjäsens Anette. Hon vill det utan att verka veta vad hon vill göra med sitt liv. Det blir en både intressant och rolig dockteaterföreställning om den ambivalenta Anette. Hon är en kvinna som vill vara vän med kollegorna på jobbet och sina kompisar, kunna tala om sakernas tillstånd med sin man. Men hennes situation blir alltmer komplex ju mer hon vill spela huvudrollen i sitt eget liv.

Stark kommunikation med publiken

Rollfigurerna skapar sina relationer på ett dynamiskt sätt, med mycket undertext.

Detta är ett existentiellt drama i stark kommunikation med publiken. Det här är rent av en närmast magisk dockteaterföreställning, sevärd för alla.

filmer, film, dokumentärfilm, spelfilm, filmrecensioner, filmkrönika, filmfestivaler, teater
INGELA BROVIK
info@opulens.se

 

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Telegrafstationen

Telegrafstationen

Veckans Opulens

Veckans Opulens kommer gratis via mail på lördagar. Du kan när som helst avsluta nyhetsbrevet. Anmäl dig här:

Genom att teckna nyhetsbrevet godkänner du Opulens integritetspolicy.

Opulens systermagasin

Magasinet Konkret

Gå tillToppen

Se även

TV-SERIE. Nyligen avled Dame Patricia Routledge. Filip Hallbäck minns en skådespelare som briljerade i rollen som Mrs Bucket i tv-serien ”Skenet bedrar”. teater, tv-serier, skådespelare, komedi, brittisk tv-serie, humor,

Patricia Routledge skapade en absurd men älskvärd rollfigur

TV-SERIE. Nyligen avled Dame Patricia Routledge. Filip Hallbäck minns en
SCENKONST. Skräck och komik kombineras i den gränsöverskridande föreställningen ”Bird” med skotska Hot Death Theatre. Lena Torquato Lidén blir både förvånad, road och oroad. Gothenburg Fringe Festival, scenkonst, teater, festival, skräck, komedi, Lena Torquato Lidén,

Noterat: Skräck och komik med Hot Death Theatre

SCENKONST. Skräck och komik kombineras i den gränsöverskridande föreställningen ”Bird”