Helgessän: Klassisk roadmovie om klass, sex och kapitalism

Scen & film.
Gael García Bernal, Diego Luna, och Maribel Verdú i filmklassikern Din morsa också! (2001). (Foto: Metro-Goldwyn-Mayer)
Gael García Bernal, Diego Luna, och Maribel Verdú i filmklassikern Din morsa också! (2001). (Foto: Metro-Goldwyn-Mayer)

FILM. Varje månad presenterar Opulens en essä av Filip Hallbäck som fördjupar sig i en enskild film i ett folkbildande syfte. Den här gången handlar det om ”Din morsa också!” av Alfonso Cuáron. En film från 2001, som kombinerar genrerna roadmovie och tonårsfilm, och gick hem både hos kritiker och publik.

Mot slutet av 1990-talet och millennieskiftet början vitaliserades den mexikanska filmen. En av de energiska filmpärlorna inom denna filmvåg var ingen mindre än Alfonso Cuaróns lika lustfyllda som intelligenta Din morsa också! (2001). Denna succéfilm, som kombinerar genrerna roadmovie och tonårsfilm, gick hem både hos kritiker och publik.

Till det yttre handlar filmen om de två barndomsvännerna Julio (García Bernal) och Tenoch (Diego Luna), vars flickvänner beger sig mot Europa över sommaren. De blir kvar i Mexiko och bestämmer sig för att leva ut ungkarlslivet.

Så småningom beger de sig ut på en spännande bilresa i jakt på den sägenomspunna stranden Boca del Cielo tillsammans med Tenochs kusins fru Luisa (Maribel Verdú) som de båda vill imponera på.

Jag skulle vilja peka ut tre specifika identitetsdimensioner som under filmens gång sammanflätas och som därmed kan studeras från ett intersektionellt håll.

Men deras olika klasstillhörigheter skapar samtidigt också en dynamik i vänskapen.

Ålder. Det är inte en slump att detta är en tonårsfilm, kombinerat med roadmovie. Filmen inrymmer en inre livsbejakande resa hos Julio och Tenoch, från att bo hemma hos sina föräldrar till att utforska sig själva i en omvärld av ständig förändring. Deras unga åldrar markerar snäva referensramar och ytterst begränsade livserfarenheter, som under resan mot vuxenblivandet skall fyllas med nya insikter och perspektiv. Till det hör att varje generation påverkas utifrån yttre politiska händelser. Under bilresan skildras intryck av livfulla och mångfacetterade bilder av Mexiko i ett mycket speciellt historiskt sammanhang. Genom bilfönstret vittnar Julio och Tenoch bland annat demonstrationer i Mexiko City, polisbrutalitet och militära avspärrningar längs vägarna, något som avspeglar de ekonomiska, sociala och politiska spänningarna som rådde 1999.

Klass. Julio kommer från arbetarklassen, medan Tenoch tillhör den övre medelklassen. Deras olika klasstillhörigheter, i samverkan med dolda fördomar och hett temperament, blir en källa till friktion i parti och minut mellan Julio och Tenoch under bilresan. Men deras olika klasstillhörigheter skapar samtidigt också en dynamik i vänskapen. Julio behöver Tenoch för att kunna få tillgång till den fysiska rörligheten, som öppnar upp för frihetliga äventyr bortom arbetarklassens begränsade mobilitet och som han annars inte kan få på egen hand. Tenoch behöver Julio för att få möjlighet till ohämmade erotiska äventyr som han annars aldrig kan få uppleva i medelklassens kastrerande traditioner.

Stöd Opulens - Prenumerera!

Opulens utkommer sex dagar i veckan. Prenumerera på Premium, 39 kr/mån eller 450 kr/år, och få tillgång även till de låsta artiklarna.
På köpet får du tre månader gratis på Draken Films utbud (värde 237 kr) av kvalitetsfilmer, 30% rabatt på över 850 nyutgivna böcker och kan delta i våra foto- och skrivartävlingar.
PRENUMERERA HÄR!

Sexualitet. Din morsa också! är onekligen hyllning till sexualitetens frigörande kraft. Varje sexscen är explicit, där passionen släpps loss och njutningen är i full gång. Viktigt att komma ihåg att sexualitet är inte bara handlingar, utan en fundamental del av våra identiteter. Sexualitet handlar inte bara om fysiska akter, utan även om fantasier, njutning och begär. De olika klasstillhörigheterna till trots är Julio och Tenoch två unga män med en snedvriden heteronormativ uppfattning om att de måste vara kåta hela tiden i möten med kvinnor. Det är här som den något äldre och sexuellt erfarna Luisa kommer in i bilden, och lär dessa män ett och annat. Men här finns samtidigt en tydlig maktfaktor hos Luisa: genom sexualiteten kontrollerar hon Julio och Tenoch.

Själva roadmovie-genren populariserades genom Easy Rider (Dennis Hopper, 1969), som under årtiondenas lopp varit en referensfilm. Man kan säga att Cuáron anknyter till roadmovie-genren, men förnyar den genom att låta fiktiva karaktärer orientera i Mexikos geografiska, kulturella och politiska landskap.

Filmens underfundiga, men viktiga iakttagelser belyser hur fenomen som klass, kapitalism och globalisering villkorar människors liv, alltifrån familjers försörjningsmöjligheter till sexuella friheter. Just kapitalismens och globaliseringens påverkan på samhällen var något som Cuáron återkom till långt senare i sitt mästerverk Roma (2018), en film som gav honom en Oscar för bästa regi.

För sina insatser med manuset till Din morsa också! nominerades Alfonso tillsammans med sin bror Carlos till en Oscar för bästa originalmanus.

FILIP HALLBÄCK
FILIP HALLBÄCK
info@opulens.se

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Det senaste från Scen & film

0 0kr