Uppmaningen: Hjälp inte! Fotografera!

Krönikor/Samhälle/Kultur
Collage: C Altgård / Opulens.

SATIR. Iodine Jupiter tar tempen på försäkringsbranschen. ”Vi vet att människor hellre fotograferar vid svåra trafikolyckor eller katastrofer än att hjälpa till och rädda liv.”, säger Louis Cypher, chef på SOS Trygghetsstiftelse. ”Möjligheten att tjäna en extra slant om bilden säljs till nyhetsbyråer är lockande”, menar Louis.

 

Allt fler försäkringsbolag kräver bildbevis på att en olycka inträffat. Att bistå bolagen med ett foto från olycksplatsen är ett krav för att få ersättning. Företagens inspektörer är för kostsamma att sända till platsen.

Nu prövas ett nytt system där du ska kunna skicka bilder av en olyckshändelse till SOS-larmtjänst. Man hänvisar till vissa situationer som till exempel gisslantagning eller händelser när man är under hot inte kan prata. Tillfällen då bild fungerar bäst, enligt en färsk undersökning av SOS Trygghetsstiftelse i Paris.

Försäkringsbolag och SOS-larmtjänst försöker idag öka sin effektivitet. De kräver därför att du skickar en bild som beskriver situationen för att få hjälp. Ska de rycka ut måste de kunna bedöma olyckans karaktär, om den är värd att undersökas för att ge kompensation. Att ha med sig ett eget filmteam är dyrt för bolagen och det blir också för proffsigt. Med sämre kvalitet upplevs händelsen vara dokumentär, mer på riktigt. Något folk i dag köper som trovärdigt.

”Vi vet att människor hellre fotograferar vid svåra trafikolyckor eller katastrofer än att hjälpa till och rädda liv.”, säger Louis Cypher, chef på SOS Trygghetsstiftelse. ”Möjligheten att tjäna en extra slant om bilden säljs till nyhetsbyråer är lockande”, menar Louis.

Att vara med om något unikt gör hobbyreportern speciell, utvald, exklusiv. Han kan vara först med att lägga ut händelsen på sociala medier och därmed bli ”berömd i femton minuter.” Chansen att själv vittna och synas i media kanske aldrig kommer tillbaka. Att då bara hjälpa till och rädda någons livs känns ju lite trist. Sen är det ju pengarna, förstås. Media betalar bra, särskilt om olyckan är blodig eller sensationell.

Stöd Opulens - Prenumerera på Premium!

Opulens utkommer fem dagar i veckan. Prenumerera på Premium, 19 kr/mån eller stöd oss med 500 kr/år, och få tillgång även till de låsta artiklarna.
På köpet får du tre månaders obegränsad och gratis tillgång till hela utbudet (värde 237 kr) av kvalitetsfilmer från Draken Film.
PRENUMERERA HÄR!

 

Att samarbeta med larmtjänst och försäkringsbolag har många fördelar. Bolagen kan spara ner på personalkostnader och få sig ett gott skratt i fikarummet: ”Vilka tråkiga bilder. Man ser ju inte en kändis nånstans, tror han vi ska assistera honom?”

Genom analys av bilden vet SOS-larmtjänst hur mycket personal de ska skicka ut vid en olyckshändelse. Det är onödigt om en anställd måste rycka ut utan att egentligen jobba. ”Det vore ju som en upplevelsesemester betald av företaget. Nej, det är inget vi kan premiera”, säger Anton Frisk på Larmtjänst.

En bild till SOS-larmtjänst ska helst ha ett nyhetsvärde. Då kan försäkringsbolaget tjäna en extra slant om olyckan blir viral och hamnar i ett flöde. En sagolik olycka kan generera mer pengar än försäkringsbeloppet som betalas ut.  ”En bild ska det vara, annars får det vara.” hävdar Anton Frisk vid Larmtjänst.

IODINE JUPITER

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Det senaste från Krönikor

Den stoiska trenden

LIVSSTILISM. ”Hur mycket utrymme lämnar egentligen den globala kapitalismen och konsumismen för

Vad gör vi med felbarheten?

GRÅSKALOR. Motsatsställningen mellan tekniska marknadslösningar och mer ideologiskt färgade livsstils- och statliga
Gå till Toppen