Regeringen tar och regeringen ger till flyget

Krönikor/Samhälle.
“Vi som älskar fjällen vill ju i allmänhet ha de vita vidderna omkring oss, snarare än glesa snöfläckar i skogen”

KLIMATPOLITIK. “Det är ungefär lika mycket som de mest optimistiska beräkningarna av hur mycket flygskatten kommer kunna minska utsläppen.” Isobel Hadley-Kamptz är kritisk till planerna på en ny flygplats i Sälen där staten är den största finansiären och bidrar med en kvarts miljard kronor.

Sälenfjällen är Sveriges fjärde största turistdestination, med mer än två miljoner besökare per år. Nu hoppas man kunna öka det antalet genom en storsatsning på infrastruktur, närmare bestämt på den storslaget döpta Scandinavian Mountains Airport. På tisdag den 10 oktober kommer näringsminister Mikael Damberg ta första spadtaget på bygget av den nya flygplatsen, förhoppningsvis iförd en fin gul bygghjälm för fina fotomöjligheter.

Staten är nämligen största finansiär till bygget, med den kvarts miljard kronor som regeringen skjuter till. Huvudägarna till projektet bidrar med i sammanhanget blygsamma 130 miljoner.

Det var alliansregeringen som först avsatte 250 miljoner i statligt investeringsstöd till landningsbanan i Sälen, men den rödgröna regeringen går alltså vidare med projektet och ser till att pengarna verkligen sätts i arbete.

Det här vore kanske inte så märkligt om inte regeringen också så sent som i förra veckan lade ut planerna för hur man ska få igenom den nya flygskatten i en motsträvig riksdag. Rödgröna opinionsbildare och politiker lägger just nu stor energi på att förklara varför vi måste motverka det ökande flygandet för klimatets skull.

I kalkylen för flygplatsprojektet utgår ägarna från 110 000 resenärer om fem år, och 310 000 resenärer om 20 år. En del av dem kommer sannolikt vara personer som i dag åker bil till dalafjällen, låt oss räkna på att de kommer från Stockholm. Men förhoppningen är att kunna öka turismen, inte minst från Europa. Låt oss tänka att förhoppningarna slår in och hälften av flygturisterna i stället kommer från centraleuropa, låt oss räkna från Hamburg, en stad som ändå ligger ganska nära.

I såfall kommer den nya flygplatsen öka de årliga koldioxidutsläppen med 51 000 ton koldioxid om fem år och 165 000 ton om 20 år. Det är ungefär lika mycket som de mest optimistiska beräkningarna av hur mycket flygskatten kommer kunna minska utsläppen.

Vintervädret är ett av de områden där klimatförändringarna i Sverige hittills synts tydligast. Snömängderna minskar i fjällen år för år, och beräkningarna tyder på allt kortare snösäsong. Det påverkar djurlivet förstås, men också just fjällturismen. Vi som älskar fjällen vill ju i allmänhet ha de vita vidderna omkring oss, snarare än glesa snöfläckar i skogen och backar med klistrig konstsnö. Även ekonomiskt är det därför en märklig kalkyl att aktivt medverka till sina egna försämrade grundförutsättningar som man nu gör i Sälen. De inblandade företagen har rimligen enbart räknat kortsiktigt, men även då är det omöjligt att få ihop utan statens pengar.

”Trots att svenskarnas flygresor totalt står för lika stora utsläpp som alla bilresor så är flyget fortfarande helt obeskattat”, skriver Miljöpartiet till försvar för den nya flygskatten. De har helt rätt och det är ännu värre. Inte bara är flygbränsle skattebefriat, flyget är till och med direkt subventionerat av skattepengar genom framförallt stöd till olika flygplatser. Däribland alltså den kvarts miljard som regeringen nu satsar på flyget i Sälen.

ISOBEL HADLEY-KAMPTZ
isobel.hadleykamptz@opulens.se

 

 

 

 

 

 

 

Alla artiklar av Isobel Hadley-Kamptz

Det senaste från Krönikor

0 0kr