Organisera mot det blåbruna medieövertaget

Media.
Stefan Bergmark. (Montage: C Altgård / Opulens.)
Opulens chefredaktör Stefan Bergmark. (Montage: C Altgård / Opulens.)

INFLYTANDE. ”Det råder inga tvivel om vad det högerextrema partiets framgångar i riksdagsvalet i hög utsträckning beror på. Vi som värnar om ett öppet, tolerant och demokratiskt samhälle måste nu prioritera nya mediestrategier.” Det skriver Opulens chefredaktör Stefan Bergmark apropå resultaten från Maktbarometern 2022.

Tre tips från Opulensveckan:

1. I tisdags var det premiär i Opulens för en serie aforismer av Boris Fogelman.

2. I onsdags hade Anna Remmets läst Magnus Västerbros Den svarta boken: Små berättelser om död och förvandling och konstaterade att hon njöt av åkturen genom mörkret.

3.”Folkets längtan efter frihet kan i det långa loppet inte slås ner”, lyder ett numera bevingat citat av Olof Palme. Men stämmer det? Lasse Ekstrand funderade i fredags över de inställda upprorens djupdimension.

Årligen sammanställer Medieakademin den så kallade Maktbarometern, data över vilka svenska konton som lyckas bäst på Twitter, Instagram, Facebook och Youtube. I år har för första gången även plattformen Tiktok tagits med i undersökningen. Politiskt blir högerkantringen allt starkare med Sverigedemokraterna som de stora vinnarna.

Twitter är den minsta av de fyra plattformarna men där har opinionsbildarna kanske den starkaste positionen. Bland de 100 största kontona har högern 44 och vänstern 20. Bland de fyra med allra mest räckvidd och som väcker störst engagemang står alla till höger med Carl Bildt på förstaplats följt av Hanif Bali, Ebba Busch och Ivar Arpi.

Stöd Opulens - Prenumerera!

Opulens utkommer sex dagar i veckan. Prenumerera på Premium, 39 kr/mån eller 450 kr/år, och få tillgång även till de låsta artiklarna.
På köpet får du tre månader gratis på Draken Films utbud (värde 237 kr) av kvalitetsfilmer, 30% rabatt på över 850 nyutgivna böcker och kan delta i våra foto- och skrivartävlingar.
PRENUMERERA HÄR!

Endast på Instagram är vänstern något starkare. Men den bildbaserade plattformen är ju inte särskilt lämpad för politik och på den absoluta toppen finns Joakim Lundell. Influeraren som också ingår i kontot ”Familjen Lundell” som toppar Youtube. Även på Tiktok är det influerare, tillsammans med humorkonton, som dominerar.

”På den sociala plattform som är störst i Sverige har den svenska högern lyckats tveklöst bäst, både i förra riksdagsvalet och i det senaste”, skriver Medieakademin om Facebook. Där har Sverigedemokraterna gått från en andraplats ifjol till en förstaplacering i år och partiledare Jimmie Åkesson kommer trea vad gäller flest delningar, likes och kommentarer.

Med alla de fem plattformarna inräknade hamnar Sverigedemokraterna på andra plats, endast influerarna Joakim och Jonna Lundell är mäktigare. Det råder inga tvivel om vad det högerextrema partiets framgångar, särskilt bland yngre, i riksdagsvalet i hög utsträckning beror på.

Vi som värnar om ett öppet, tolerant och demokratiskt samhälle måste nu prioritera nya mediestrategier.

Tre tips från Opulensveckan:

1. I tisdags var det premiär i Opulens för en serie aforismer av Boris Fogelman.

2. I onsdags hade Anna Remmets läst Magnus Västerbros Den svarta boken: Små berättelser om död och förvandling och konstaterade att hon njöt av åkturen genom mörkret.

3.”Folkets längtan efter frihet kan i det långa loppet inte slås ner”, lyder ett numera bevingat citat av Olof Palme. Men stämmer det? Lasse Ekstrand funderade i fredags över de inställda upprorens djupdimension.

STEFAN BERGMARK
red@opulens.se

Stefan Bergmark är chefredaktör för Opulens. Norrlänning men sedan sekelskiftet bosatt i Malmö. Stefans yrkesmässiga bakgrund är från olika fanzines, tidskrifter samt oberoende medier och som frilansjournalist har han främst skrivit åt dagstidningarnas kultursidor. Stefan har också varit redaktör för ett par böcker samt fått tre antologier med krönikor utgivna. Mer om och av Stefan Bergmark: www.stefanbergmark.se

Det senaste från Media

Twitter vs Mastodon. (Collage: Opulens)

Att dansa eller dö

DOPAMINKICKAR. “Här förenas många nyfrälsta i synen på twittrare som en sorts
0 0kr