Den stoiska trenden

Krönikor/Samhälle.
Collage: C Altgård / Opulens.

LIVSSTILISM. “Hur mycket utrymme lämnar egentligen den globala kapitalismen och konsumismen för ett stoiskt leverne idag? Är inte jakten på ett bättre jag själva drivmedlet i systemet, att vi ska jaga, kämpa och konsumera?” Erik Cardélus spanar in en ny trend.

 

Tydligt är att stoicismen trendar idag. Dagens Nyheter (DN), P1 och en massa bästsäljarböcker ger syn för sägnen. I Dagens Nyheter är titeln Därför ska du lida som en stoiker och anslaget är ganska sensationssökande, vilket vore främmande för antikens stoiker som sökte måttfullhet. Kardinalsdygderna var rättrådighet, måttfullhet, vishet och mod. Inte narcissism och trendkänslighet. Men ändå, varje tid återupptäcker något gammalt och låtsas vara nya med det; sådant är spelet.

Som DN-stoiker ska man späka och plåga sig, allt för att mejsla fram en tåligare och starkare version av sig själv. Säkert också visa upp och maxa sitt egna personliga varumärke genom att lägga ut processen och det lyckade resultatet på sociala medier, såklart.

Ta fram hårdingen i dig själv, sluta curla och softa. Duscha kallt, gå runt och frys, spring barfota och fasta. Men posta detta på sociala medier såklart, så att ingen missar att hårdingen kör sitt eget coola race. Glöm inte heller att köpa en ny uppsättning med prylar som kan visa att du går ”all in”, som det heter på trend- och konsultsvenska. För de ekonomiska köphjulen måste snurra, nu och alltid. Speciellt för självständiga superspäkande stoiker.

 

I P1:s Filosofiska rummet från fjolåret dras det stort på den nystoiska bästsäljaren How to be a stoic av Massimo Pigliucci. Här lyfts också stoicismens baksidor, exempelvis risken att fastna i känslokyla och dysterhet. För instängt depp är osexigt, helt enkelt. Även dygder som plikt och lojalitet kan leda fel, om vi väljer att följa fel snack och fel snubbe.

En som närstuderat stoicismen är den danske professorn Svend Brinkmann, framförallt i boken Stå fast. En grundtanke som Brinkmann hämtar från stoikerna är att vi behöver rota oss och stå fast, sakta ner förändringstempot och inte springa på varje boll som rullar. Mer djupa rötter än snabba fötter, helt enkelt. Lär dig också att livet inte alltid är perfekt, om någon nu trott det. Allt kan vi inte heller påverka, precis som det sägs i den välkända sinnesrobönen. Skilj på det du kan förändra och det som ligger utanför din kontroll.

Låter det bra? Jo, det är ungefär vad varenda välavlönad KBT-terapeut, företagsläkare eller livsstilcoach säger till oss när vi brakar in i väggen. Lite gammal tröstande skåpmat, kan tyckas, men i nygammal och uppfräschad förpackning, såklart.

Så i dagens känsloknarkande och förändringsskenande värld, spela stoiskt. Sakta ner, koppla ur och nyktra till. För den digitala dopaminduschen förgiftar, de algoritmiska baksmällorna blir allt tydligare, och nu är det dags för något nytt.

KBT och stoicism – ler och långhalm – och precis som dagens värld var romarriket en enda röra.

I den amerikanske psykoanalytikern Donald Robertsons bästsäljare från fjolåret How to think like a Roman Emperor tas utgångspunkt i den romerska kejsaren Marcus Aurelius liv. Här finns lightversioner på Youtube som Daily Stoics. Kärnan i brygden är måttfullhet och självbehärskning, att vi bör ge akt på oss själva och inte drunkna i känslosvall. Visst påminner detta om den kognitiva distansering som förespråkas i den kognitiva beteendeterapin, men ändå.

KBT och stoicism – ler och långhalm – och precis som dagens värld var romarriket en enda röra. Krig rasade, de politiska fulspelen florerade i Senaten och osedligheten grasserade. Om dåtidens härskare hade fluffiga överkamningar, ljög och svamlade om att göra sitt land, folk och regering ”great again” ska förbli osagt, men här finns slående likheter med vår tid.

Men är detta äkta eller bara fake news? Bara gimmick och spinn – att sälja böcker, kurser, kylskåpsmagneter och annat krams – eller finns något djupare och mer bestående här?

Och hur mycket utrymme lämnar egentligen den globala kapitalismen och konsumismen för ett stoiskt leverne idag? Är inte jakten på ett bättre jag själva drivmedlet i systemet, att vi ska jaga, kämpa och konsumera? Vilja bli bäst, snyggast och smartast, åtminstone på sociala medier. Kämpa med blodsmak i munnen och ont i magen, men se utvilade och avspända ut. Sedan gråter vi ut, utbrända, eländiga och tomma, hos KBT-terapeuten eller hos den stoiska livstilscoachen för några tusenlappar, men det är en annan sak. Fake it ’till you break it and never make it.

Klart är i alla fall att vi lever i konstiga tider, i tider då måttfullhet, jämnmod och rättrådighet behöver uppvärderas och uppdateras. Både för oss själv och planeten. Och om vi sedan kallar det stoicism, KBT eller bara lite omtänksamt kompissnack kanske kvittar.

ERIK CARDELÚS
info@opulens.se

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Det senaste från Krönikor

0 0kr