De skapar en brygga mellan litteratur och film

Nyheter.
Mikael Törneman, från ett annat sammanhang (foto: Privat)

SAMARBETE. Script 46 har inlett ett samarbete med ljudboksföretaget Storytel för att ta böckerna till film- och tv-rutan. Mikael Törneman, VD, ser ny potential i en bransch i förändring.

Script 46, ett samarbete mellan Manushjälpen och Hazy Days Media, är ett företag som utvecklar bokmanus till synopsis för film och serie. De har nu inlett samarbete med ljudboksföretaget Storytel och har som agent för ett urval av Storytel Originals berättelser rätt att pitcha och sälja dessa vidare till produktionsbolag för film och tv.

– Dels drygar det här ut vår egen katalog men framför allt är det en testperiod där vi ser hur vi fungerar med Storytel och deras format, säger Mikael Törneman, VD för Script 46.

Han startade Script 46 för att skapa en självklar brygga mellan boken och filmen eller serien. När bolaget var igång och hade en kritisk massa av olika manus att arbeta med så började de diskutera med Storytel om ett samarbete. Storytel Originals har en sektion i sin verksamhet med egenskapade ljudberättelser som arbetas fram med respektive författare och har formateras som film och tv. Där såg Törneman potential.

– De fungerar som ljudböcker men vi såg närheten till film och serier, det är redan färdigpaketerat, säger Mikael Törneman.

Enligt honom är både han och Storytel hoppfulla och entusiastiska över samarbetet.

– Bådas förhoppningar är att vi ska lyckas placera någon av deras produkter hos ett produktionsbolag som är intresserade av att ta en option på det.

Samarbetet är också en slags förberedelse inför den marknad som Törneman menar kommer att uppstå under hösten. Han berättar om så kallad SVOD-stacking, som innebär att personer prenumererar på flera olika streamingtjänster på samma gång. Under pandemin har det blivit många, menar Törneman, men nu när restriktionerna lättar säger folk upp och lämnar tillbaka de abonnemang som de inte behöver.

– Det gör att ett krig om tittarna uppstår, och i det kriget är alla överens om en sak: Man kan bara slåss om den lokala publiken, med lokala produktioner, byggda på lokala manus, och där tycker vi att Script 46 har positionerat sig väl.

På Script 46 har man sett förändringen komma och därför förberett sig inför den under året som gått.

– Jag kände ivern när jag var i Stockholm förra veckan och träffade skådespelare, produktionsbolag, producenter, manusförfattare och regissörer. Det är en annan nerv just nu som är väldigt väldigt spännande skulle jag säga.

Törneman har 30 år bakom sig i film- och tv-branschen och tror att det finns en väldigt bra grogrund för att göra litteratur till film och serier. När en bok blir föremål för filmatisering menar han att de som läst boken även kommer att vilja se tv-serien eller filmen. På samma sätt som tittarna av en tv-serie eller film kommer att vilja läsa boken, om än inte i lika hög procent.

– Det betyder att de som filmatiserar en bok som sålts i exempelvis 300 000 exemplar, i princip har lika många inneboende tittare med sig redan på idéstadiet.

Törneman ger författaren John le Carrés bok The Night Manager från 1993 som exempel. När boken blev tv-serie 2016 sålde den 82 procent av sin totala försäljningsvolym på ett år, de andra 23 åren stod för de övriga 18 procenten.

En annan anledning till att det är tacksamt att välja böcker som underlag för film och serier menar Törneman är att verket redan har granskats av lektörer och redaktörer som har förfinat karaktärerna och gjort berättelsen trovärdig. De långa och korta bågarna finns där och har flätats på ett tilltalande sätt.

– Produktionsbolaget Yellowbird bygger uteslutande sina filmer och serier på böcker och har köpt rättigheterna till alla sex böcker av Morden på Österlen, trots att bara en av böckerna är klara ännu.

Det här symbiotiska förhållandet mellan två uttryck för berättarindustrin, säger Törneman, är själva motorn i användandet av böcker till film och serier. I framtiden ser han dock en större satsning på det sistnämnda.

– Jag är övertygad om att serien kommer att vara framtiden mer än film. Streaming satsar på serier som ger fasta tittare och det gäller att hitta saker som göra att man får prenumeranter. Där i ligger det aktuella kriget om tittarna.

ELIN STADENBERG
elin.stadenberg@opulens.se

Det senaste från Nyheter

0 0kr