Noterat: “De lättaste pengarna tjänas på de som vill fly”

Noterat.

Noterat_vinjettbild_Opulens_noterat

WIN-WIN? Företagens humanitära engagemang är en del av reklambudgeten. Det gör deras regisserade pressmaterial motbjudande. En gång arbetade jag i ett projekt i Stockholm till förmån för syriska barn. Under arbetet intervjuade jag en syrisk flykting i Nyköping som blev sårad när jag sa att vi samlade in pengar till UNICEF.

Han visade mig en bild på en jordglob i en sopsäck och förklarade att de som jobbar för UNICEF i Syrien är rika därför att de skor sig på mutor från flyktingar. Han vägrade delta för att berätta sin historia men det är inte bara därför jag aldrig kommer glömma honom: av fyra sidor intervjumaterial kom en bråkdel med i pressmaterialet därför att företaget som arrangerade projektet inte ville framstå i dålig dager.

”Om det inte finns några krig finns det inga pengar”, sa han till mig i ett uttalande som klipptes bort i första vändan, ”och de lättaste pengarna kan tjänas på de som vill fly. ’Jag kan hjälpa dig ut ur landet, men det kommer att kosta dig’. Och det enda han behöver göra är att skriva upp ditt namn på listan. Han jobbar för FN eller UNICEF. Så vad är det du pratar om, Christoffer? Vem ska ni skicka pengarna till? Hur kan ni lita på att pengarna kommer dit de ska?”

Christoffer Andersson

LÄS FLER NOTISER

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Det senaste från Noterat

0 0kr