Veckans vax: Pet Shop Boys och Thatcher-eran

12 maj 2022
Skivfoto: Jesper Nordström. Montage: C Altgård / Opulens.

RETROKULTUR. Jesper Nordström ser tillbaka på ett Londonbesök för länge sedan och dammar av en 80-talsplatta med syntduon Pet Shop Boys.

Jag är antagligen den enda vänstersympatisör som ändå är lite stolt över ha varit i samma rum som Margaret Thatcher.

Jag var med föräldrarna i London som tolvåring och min anglofile milt mansplainande far propsade på att vi skulle gå och sätta oss på åhörarbänken till House of Lords i parlamentet. Mer stofilt prilligt blir det väl om jag berättar att jag kom ihåg vad som debatterades; nämligen huruvida det skulle upprättas ett register för äldre vapen och dessa adelsmän verkade nervösa över om det skulle behövas stämplas in nummer i deras gamla musköter. Thatcher deltog inte i debatten men var just det barska rivjärnet och höjde rösten och krävde ”Order, please!”

Efter detta besök drog vi oss neråt Knightsbridge,och det rådde en slags ”blå timmen” över oss, allt framstod i ett elegiskt skimmer och jag förstod att detta var en värld lika ouppnåelig som House of Lords; Harrods med sina lyxvaror. En värld personifierad i en välskräddad solbränd börsmäklare som hoppade in i sin Aston Martin Lagonda…

I oroväckande närhet en luffare som rotade bland sopor.

Det framstår så här i efterhand att Pet Shop Boys album ”Actually” (1987) framstår som det klockrena ledmotivet till Thatcher-erans London. Det traditionstyngda adliga och ständigt närvarande homoerotiska från en värld av herrklubbar och internatskolor å ena sidan. Nya pengar och flamboyant dekadens från de glittriga finansdistrikten i Docklands å den andra. Den gamla konflikten mellan nya och gamla pengar. Lyssna till exempel på låten ”King’s Cross”.

Och liksom när jag som barn i Knightsbridge tittade upp och in i de upptända paradvåningarna; en inblick i en värld det inte är meningen att man fullt ut skall kunna förstå.

Albumet är som en ljudsatt Evelyn Waugh-roman från yuppieeran där vi inte helt förstår koden och anar en hemlig trädgård någonstans.

JESPER NORDSTRÖM
jesper.nordstrom@opulens.se

 

 

Jesper Nordström är kulturskribent med inriktning på litteratur och idéhistoria, med särskilt intresse för modern poesi och tysk prosa. Han har även gjort resereportage från Berlin och Köpenhamn med inriktning på arkitekturhistoria.

Telegrafstationen

Telegrafstationen

Veckans Opulens

Veckans Opulens kommer gratis via mail på lördagar. Du kan när som helst avsluta nyhetsbrevet. Anmäl dig här:

Genom att teckna nyhetsbrevet godkänner du Opulens integritetspolicy.

Opulens systermagasin

Magasinet Konkret

Gå tillToppen

Se även

PROGRESSIV ROCK. I Ola Åstrands nyligen publicerade text i Opulens om Träd, Gräs och Stenar omnämns en artikel Peter Mosskin skrev för tidningen Musikens Makt 1973. Här återpubliceras den nu med Mosskins tillåtelse.

Om epoken Träd, Gräs och Stenar – 1973

PROGRESSIV ROCK. I Ola Åstrands nyligen publicerade text i Opulens
Träd, Gräs och Stenar. Konstnären Ola Åstrand skriver ur ett personligt perspektiv om Träd, Gräs och Stenar, ett progressivt rockband som med tiden har blivit internationellt känt. rock, rockmusik, psykedelisk musik, hippies, Ola Åstrand, vinylskivor, retrokultur,

Träd, Gräs och Stenar – ett personligt perspektiv

PROGRESSIV ROCK. Konstnären Ola Åstrand skriver ur ett personligt perspektiv