Sagolikt vackert när munspel möter folkmusik

Musik/Kultur.
Gotland Jazz Trio med Filip Jers (längst till vänster)

JAZZ. Gotland Jazz Trio & Filip Jerskapar musik med rötter i både jazzens och folkmusikens värd. De närmar sig allt på ett enkelt, lekfullt och lätt sätt, ett musikbygge av smittande klanger och berörande rytmik, skriver Bo Bjelvehammar. 

 

 

Gotland Jazz Trio & Filip Jers
Sandkvie Records

Vidareutveckling och fördjupning inom musiken sker när musiker tar sig an skilda och ibland främmande genrer, bortom det vanliga och kända. Det handlar om att bryta nya stigar, att peka på okända men möjliga perspektiv, att få lyssnaren att lyfta blicken och tänka friare. Allt detta kräver en teknisk skicklighet, ett mod som gränsar till frihet och oberoende. Detta är tillämpbart på Gotland Jazz Trio, som rör sig obehindrat mellan olika genrer.

På albumet Gotland Jazz Trio & Filip Jerfinns nyskriven musik av gruppens medlemmar. De skapar en musik, med rötter i både jazzens och folkmusikens värd. De närmar sig allt på ett enkelt, lekfullt och lätt sätt, ett musikbygge av smittande klanger och berörande rytmik. Och en trohet och tillit till platsen där de verkar, Gotland.

Jag talar om Jean-Simon Maurin på piano, Nils Ossman på bas och Marcus Grufstedt på trummor. De har spelat ihop i tio år med Gotland som bas, det skulle vara bra om minst hela Sverige fick höra dem lite oftare.

På albumet finns en gästartist, Filip Jers, munspelets mästare, som gärna söker samarbete hos jazz – och stråkensembler. Här tar han sig an musikaliska skatter från 1800-talet, som från början spelades på fiol och vevlira. Det är personliga tolkningar, lyhörda engagemang, som ger både kraft och uttryck åt en stark folkmusiktradition. Som alltid är det en självklarhet och en lätthet i Filip Jers musik. Det är inget musikaliskt krångel och inget uppstyltat spel, munspel är ju folkets instrument.

På nytt får jag möta Gotländsk sommarnatt, i arrangemang av Filip Jers, en sagolikt vacker musikupplevelse. Den är komponerad av kompositören och riksspelmannen Svante Pettersson från Lärbro, den textsattes av Arthur Nilsson från Lau 1946. Ett flertal inspelningar har gjorts, ett flertal under 60-talet. Jag minns särskilt en av Carli Tornehave, från början av 60-talet.

I den gotländska sommarnatten, smyger sig skymningen på, allt söker vila i drömmar och i doften av orkidéer. Orden visar en stor släktskap med Pär Lagerkvist:

Stilla faller sommarskymning
kring en gammal gård
som från dagens slit och oro
somnar in i nattens vård.

BO BJELVEHAMMAR
bobjelvehammar@opulens.se

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Det senaste från Kultur

0 0kr