Radio 208: ”Only One Woman”/The Marbles, 1968

29 jun 2022
Radio 208 är en sommarserie som bjuder på hitlåtar från 60- och 70-talet. (Collage: Opulens)
Radio 208 är en sommarserie av Lars Thulin som bjuder på hitlåtar från 60- och 70-talet. (Collage: Opulens)

SOMMARSERIE. Varje dag under Opulens sommaruppehåll presenterar Lars Thulin en hitlåt från 60- eller 70-talet. En utgångspunkt finns i fenomenet Radio Luxembourg som sände på frekvensen 208 meter. Tidigare delar hittas HÄR

  1. Only One Woman/ The Marbles 1968

Bee Gees – men ändå inte Bee Gees. The Marbles är namnet.

Marbles. (Promotionfoto)

Vissa låtar är sliskiga, både vad gäller melodi och text. Ändå – ofta sätter de sig som ett tuggummi i skallen. Hörs de på radion tänker man ”Inte den här smörjan”. Men stänger inte av.

Som denna. Gruppen Marbles var det som branschen kallar stuprör – rakt upp från ingenstans och rakt ner. Fast även om bandet är okänt så känns låten bekant. Låter det inte som – Bee Gees?

Visst. Bröderna Gibb kom till England från Australien. Barry, Maurice och Robin skrev låten. Barry och Maurice producerade. På inspelningen spelade Barry gitarr och Maurice keyboard. Mer Bee Gees utan att vara Bee Gees kan det inte bli.

Bee Gees hade en mängd hits, med stämsång högt upp i tonregistret och sentimentala melodier. To Love Somebody, Massachusetts, är ett par av dessa. 1977 tog de sig an discon. De skrev och framförde flesta av låtarna i filmen Saturday Night Fever. De drog sig sedan tillbaka efter en sista hit, Tragedy. Därefter skrev de till andra artister: Barbara Streisand, Dionne Warwick, Diana Ross och vår egen Carola. (Imorgon: Beatles utan Beatles).

Lyssna här på Only One Woman!

LARS THULIN
lars.thulin@opulens.se

 

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Telegrafstationen

Telegrafstationen

Veckans Opulens

Veckans Opulens kommer gratis via mail på lördagar. Du kan när som helst avsluta nyhetsbrevet. Anmäl dig här:

Genom att teckna nyhetsbrevet godkänner du Opulens integritetspolicy.

Opulens systermagasin

Magasinet Konkret

Gå tillToppen

Se även

PROGRESSIV ROCK. Jens Unosson har skrivit en text som knyter an till tidigare inlägg om det progressiva rockbandet Träd, Gräs och Stenar. Han kallar musiken han älskar för vintergatsmusik. rock, vinylskivor, Träd, Gräs och Stenar, Ola Åstrand, Peter Mosskin, progressiv rock, pyskedelisk musik,

Progressiv rock: Vintergatsmusik

PROGRESSIV ROCK. Jens Unosson har skrivit en text som knyter
PROGRESSIV ROCK. I Ola Åstrands nyligen publicerade text i Opulens om Träd, Gräs och Stenar omnämns en artikel Peter Mosskin skrev för tidningen Musikens Makt 1973. Här återpubliceras den nu med Mosskins tillåtelse.

Om epoken Träd, Gräs och Stenar – 1973

PROGRESSIV ROCK. I Ola Åstrands nyligen publicerade text i Opulens