Okonventionell jazz som svänger

Musik/Kultur
Örjan Hultén Orion: Peter Danemo, Örjan Hultén, Torbjörn Gulz, Filip Augustson. Foto: Lena Källberg

JAZZ. Det verkligt stora är Örjan Hultén Orions förmåga och styrka att anknyta till och binda samman skilda musiktraditioner och gestalta allt på ett alldeles naturligt och självklart sätt, skriver Bo Bjelvehammar apropå gruppens nya album.

 

 

Minusgrader av Örjan Hultén Orion
Artogrush

År 2009 bildades kvartetten Orion. Nu kommer det fjärde albumet, Minusgrader. De fyra musikerna är Örjan Hultén på saxofoner, Torbjörn Gulz på piano, Filip Augustson på bas och Peter Danemo på trummor. Alla bidrar med kompositioner på skivan.

Det är ju passande, eftersom det som utmärker stjärnbilden Orion är att den består av flera ljusstarka stjärnor. Det är just vad som sker, alla bidrar med färgstarka ljudbilder med intensitet och variation.

Det är  för övrigt inbjudande att dröja vid omslaget. Det är så vackert, så stilfullt och så fantasieggande, med undertryckta detaljer och inslag, med en berättelse i dunkel, dis och dimma. Det sitter en ensam människa på en bänk och ser på det som kan anas längre bort. Allt är ett mästerverk av Elsa Chartin, formgivare, konstnär och pedagog och fotografen Lena Källberg.

Fortsätt

 

Orion har ofta sökt sig bortom musiken, för att få bränsle, men även för att markera och tydliggöra sin delaktighet i en samhällsdiskussion eller visa sitt ställningstagande i samhällsfrågor.

Den litterära sfären har inspirerat, med författare som Paul Auster och Hans Fallada. Nu är det Tomas Tranströmers dikt ”Minusgrader” från hans samling Sanningsbäraren från 1978, som inleder det nya albumet.

Orion hänger ovanför tjälen.
Barn står i en tyst klunga och väntar på skolbussen,
Barn som ingen ber för.
Ljuset växer sakta, som vårt hår.

I den korta dikten glider hela världar förbi, i ett diffust ljus av stilla vemod.

Örjan Hultén är både jazzmusiker och kompositör med en personlig ton, som kännetecknas av såväl frihet som ett fritt sökande, bortom konventioner och jazztraditioner.

De fria och djupa andetagen och de öppna stämningarna råder på hela albumet. Det är lätt att smittas av musiken, som är både medryckande, svängig och med ett porlande flöde.

Det verkligt stora är kvartettens förmåga och styrka att anknyta till och binda samman skilda musiktraditioner och gestalta allt på ett alldeles naturligt och självklart sätt.

BO BJELVEHAMMAR
Följ oss eller gilla artikeln:
Prenumerera gratis
Twitter
Instagram
RSS

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Det senaste från Kultur

Gå till Toppen