Musik nära folkmusikens själ och rötter

Musik.
Anna-Karin Andersson debuterar som soloartist med albumet "Gränsland".
Anna-Karin Andersson debuterar som soloartist med albumet “Gränsland”.

FOLKMUSIK. Anna-Karin Andersson arbetar med variation och spännvidd och skapar så musik präglad av kärlek och genomsyrad av glädje, konstaterar Bo Bjelvehammar, som lyssnat på aktuella albumet “Gränsland”.

Gränsland med Anna-Karin Andersson
Kakafoni Records

Anna-Karin Andersson, musiker, kompositör och fiolpedagog, redovisar på sitt debutalbum många års studier av den norska folkmusiktraditionen. Hon räcker fram ett skrin av musikstycken och rör sig i gränslandet mellan Sverige och Norge. Det är lätt att känna igen namn som ”Kongsvinger” och ”Eda”.

I detta gränsland, som en utkant, kan det finnas skuggvarelser, vargar som rör sig nära husdjur och människor. De rör sig i ett gränslöst land, ger upphov till mystik och skrönor, föder hot och hat. De rör sig i land av uthållighet och tystnad.

Anna-Karin Andersson blandar traditionella folklåtar med egna kompositioner från de båda länderna. Hon är en folkmusiker som trakterar hardangerfelan (hardingfelan) som en mästare – ett instrument med en rik ljudbild och ett klingande, knirkande ljudmönster.

Hennes fela byggdes på 60-talet på klassisk grund, i Telemark.

I Sverige har nyckelharpan en central plats i folkmusiken, i Norge har hardangerfelan den motsvarande platsen.

En detalj som utmärker hardangerfelan är att några av spelsträngarna är gjorda av djurtarm.

Anna-Karin Andersson arbetar med variation och spännvidd och skapar så musik präglad av kärlek och genomsyrad av glädje.

Hon är nära folkmusikens själ och rötter – ibland med skira, intensiva klanger, ibland med en musikvardaglig kärvhet och tyngd.

Använd denna bylinebild
BO BJELVEHAMMAR
bo.bjelvehammar@opulens.se

 

Det senaste från Musik

0 0kr