Jazzbasist som bryter ny mark

Musik.
Avishai Cohen. (Montage: Opulens. Bild: Wikipedia)

MÖTE. Bo Bjelvehammar har lyssnat till ett nytt album med Avishai Cohen och gillar det han hör. Han skriver att det är tyngd, djup och en tät kraft, men också att det som skapar storheten är mötet mellan ett västerländskt och ett österländskt formspråk.

Two roses med Avishai Cohen
samt Göteborgs Symfoniorkester med Albert Hanson som dirigent
Naïve/Believe

Avishai Cohen, israelisk jazzbasist, kompositör och sångare, är en världsartist, som rör sig i frihet över kontinenter och hav. Musiken rör sig över landsgränser och han älskar att bryta ny mark och skapa nya mötesplatser för musiken. I hans musik finns både en tidlöshet och en gränslöshet.

Några influenser kommer tillbaka, från israelisk folkmusik, den judiska traditionen, från Östeuropa, liksom jemenitiska och arabiska tongångar. Det är även lätt att finna påverkan från musik från Afrika och Karibien. Avishai Cohen är verksam som kompositör i stort sätt på alla spår. I dessa finns stråk och minnen från platser och människor och nämnda influenser.

Som en musikalisk plattform finns en trio med Avishai Cohen, pianisten Elchin Shirinov från Azerbadjan och Mark Guiliana från New Jersey på trummor.

På detta album har han sökt samarbete med Göteborgs Symfoniorkester med Albert Hanson som dirigent. Till trion kommer 92 kvinnor och män. Avishai Cohen har tidigare arbetat med Bohuslän Big Band.

Detta är ingen tillfällighet; Avishai Cohen söker sig gärna till Sverige, både för konserter och produktioner. Han har spelat in många album genom åren i Göteborg hos Nilento i Kållered. Så även denna gång, bakom produktionen finns det franska bolaget Naïve.

Albumets titel är en metafor för mötet mellan jazzen och den symfoniska världen, på albumets framsida finns en vit och en röd ros, nära varandra. Skillnader, men även stora likheter.

Om nyfikenheten och öppenheten och generositeten får styra skapandet av musik, då sker i detta utmaningar, nya möjligheter till framsteg och utveckling. Så sker här med tyngd, djup och en tät kraft, i grunden finns etno-tongångar, men det som skapar storheten är mötet mellan ett västerländskt och ett österländskt formspråk.

Använd denna bylinebild
BO BJELVEHAMMAR
bo.bjelvehammar@opulens.se

 

Det senaste från Musik

Klezmer med mersmak

KREATIVT. En härlig utflykt i ett musikskapande och ett musicerande som egentligen
0 0kr