Spännande spökhistoria i anrik skolmiljö

Litteratur
Sara Bergmark Elfgren. (Foto: Gabriel Liljevall).

IGENKÄNNINGSFAKTOR. ”Sara Bergmark Elfgren har en perfekt fingertoppskänsla för allt som gäller ungdomar, alltifrån språk och kultur till känsloliv och sexualitet. Det är lätt att leva sig in i de två huvudpersonernas trevande osäkerhet och trassliga relationer till varandra och omvärlden”, skriver Elisabeth Brännström.

Norra Latin av Sara Bergmark Elfgren
Rabén och Sjögren (2017)

Sextonåriga Tamar Lominadze drömmer om att bli skådespelare och trots ett bra liv i Östersund där hon har familj och vänner som älskar henne ansöker hon till teaterprogrammet på den anrika gymnasieskolan Norra Latin i Stockholm. Utbildningen är svår att komma in på men till sin egen förvåning överträffar Tamar sig själv i inträdesprovet. Hon glänser i rollen som Puck i Shakespeares En Midsommarnattsdröm och det känns nästan som om en okänd kraft hjälpt henne att nå sitt mål.

Kan det kanske ha något att göra med den vandringssägen som omgett skolan sedan 1940-talet då en elev försvann spårlöst efter en lärares död under en teaterföreställning? Tamar, som lagt märke till de skrämmande skuggor som vilar i Norra Latins skrymslen och vrår, börjar på egen hand göra efterforskningar och snart märker hon att hon själv är djupt involverad i det mörker som ruvar allra längst inne i skolans hjärta.

På samma teaterprogram går barnskådespelerskan Clea, en tjej från en välkänd teaterfamilj som har sin framtid väl utstakad för sig. Genom sitt förhållande med barndomsvännen Tim, den strulige sonen till en känd filmskådespelare, dras hon in i det som händer på skolan och hon och Tamar, som älskat henne från första ögonblicket, kommer närmare och närmare varandra när det visar sig att Tim och Tamar delar vissa erfarenheter av den omvälvande kraft som börjat styra över deras liv.

Norra Latin är Sarah Bergmark Elfgrens första roman som ensam författare efter succén med fantasy-serien Engelsforstrilogin som hon skrev tillsammans med Mats Strandberg, och boken innehåller mycket av det som gjorde de tre tidigare romanerna så populära. Sara Bergmark Elfgren har först och främst en perfekt fingertoppskänsla för allt som gäller ungdomar, alltifrån språk och kultur till känsloliv och sexualitet. Det är lätt att leva sig in i de två huvudpersonernas trevande osäkerhet och trassliga relationer till varandra och omvärlden. Clea sliter nästan sönder sig själv i sitt förhållande med Tim som behandlar henne illa och Tamar lider i tystnad av hemlängtan och av den kärlek till Clea, som blossat upp med full kraft under den första dagen på skolan.

Det övernaturliga inslaget känns inte riktigt lika övertygande, men berättelsen om det som inträffat i det förgångna skapar en spännande röd tråd förankrad i den förtätade stämning som råder runt den gamla skolbyggnaden. Tamar och Tims relation till skolans spöke hjälper också till med att sammanföra de två kvinnliga huvudaktörerna, som sakta men säkert dragits till varandra trots sina totalt olika förutsättningar.

Slutet blir på samma gång problemfyllt och vackert och man får en distinkt känsla av att någonting nytt och oförutsägbart är under uppsegling.  En bra bok med hög igenkänningsfaktor för ungdomar som kämpar för att hitta sig själva och nå sina egna mål i livet. Den passar också för vuxna läsare som kanske glömt bort hur besvärligt det en gång var att vara ung och sårbar.

ELISABETH BRÄNNSTRÖM

 

 

 

 

 

 

 

Alla recensioner av Elisabeth Brännström

Det senaste från Litteratur