Läsvärd roman om klass, kön och relationsvåld

Litteratur.
ROMAN. Erik Bovin läst ”Statisten” av Boris Zetterlund. En roman som uppehåller sig vid brännande frågor om klass, kön och våld i nära relationer. Bovin finner den på det hela taget läsvärd. roman, svenskspråkig litteratur, prosa, berättarkonst, klassfrågor, våld, klassfrågor,
Omslaget till Boris Zetterlunds aktuella roman.

ROMAN. Erik Bovin läst ”Statisten” av Boris Zetterlund. En roman som uppehåller sig vid brännande frågor om klass, kön och våld i nära relationer. Bovin finner den på det hela taget läsvärd.

Statisten av Boris Zetterlund
Lindelöws bokförlag

Boris Zetterlunds skönlitterära debut ¨”Kabaré Vemod” utsågs 2018 till årets bok av Helsingborgs bibliotek. Hans andra roman ”Stumt ljus” (2021) utspelar sig i filmens värld under tidigt 1900-tal, när detta medium var på uppsving.

Den nya romanen Statisten” 

Även i hans nya romanStatisten” (2025) skildras livet bakom filmens kulisser. Året är 1958 och berättelsen inleds så att säga in medias res med att 24 åriga Manda förhörs av polisen efter att just ha klarat sig undan en brand som tagit livet av pojkvännen Isak.

Manda är en filmstudent med skådespelardrömmar som städar trappor för att klara sitt uppehälle. Ett brokigt liv som präglats av hennes och Isaks, minst sagt, destruktiva förhållande. Det som håller henne uppe är hoppet om en glamorösare framtid. Ingmar Bergman arbetar med filmen ”Ansiktet” i Råsunda där hon medverkar som statist. Det ryktas om att Bergman har större planer för henne. Mötet med demonregissören blir dock inte som hon har tänkt sig.

En bladvändare till roman

Zetterlund har även denna gång åstadkommit en riktig bladvändare. Berättelsen drivs framåt av frågan huruvida hon bär skulden för pojkvännens död eller inte. Motiv saknas inte med tanke på vad han har utsatt henne för: daglig misshandel och våldtäkt.

Som läsare kastas man fram och tillbaka i tiden. Romanens icke-linjära narrativ är kongenialt då det leder tankarna till filmen, närmare bestämt den franska nya vågens berättande. Zetterlunds språkhantering är dessutom superb.

Berörande levnadsöde

Det är omöjligt att inte bli djupt berörd av Mandas öde. Hon gör allt för att bryta sig fri, från det torftiga liv som står till buds inom hennes samhällsklass, från dåtidens stränga kvinnoroll och det fängelse som förhållandet med Isak utgör.

Gång på gång förs läsaren tillbaka till berättelsens smärtpunkt. Här och var skorrar det falskt som det ofta gör när en författare ska gestalta något som ligger för långt ifrån hens egen erfarenhetshorisont. Skildringen av psykisk ohälsa är till exempel föga övertygande.

En läsvärd roman

Boris Zetterlunds roman är på det hela taget läsvärd. Det märks att han har gjort sin research då han bjuder på en trovärdig skildring av denna miljö under folkhemsperioden. Den som enbart är ute efter njutbar eskapism gör rätt i att välja en annan bok då denna roman uppehåller sig vid brännande frågor om klass, kön och våld i nära relationer.

ANVÄND DENNA!
ERIK BOVIN
info@opulens.se

 

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Det senaste från Litteratur

0 0kr