Inte enbart män, del II

Litteratur

ALTERNATIVHISTORIA. ”Berättelsen tar sin början i en mailkonversation mellan Dr Radcliff som presenterar ett antal 1400-tals manuskript för en förläggare. Texten visar sig vara en mycket kontroversiell biografi om hertigdömet Burgund och en kvinnlig legosoldat vid namn Ash.” Del 2 av 4 om fantasygenren av Alexander Sanchez.

Mary Gentle har sedan debuten 1977 skrivit och tangerat nästintill alla versioner av fantasy och science fiction, inklusive ett antal superhjälteromaner. Hennes intresse för medeltida esoteriska traditioner och tidsresor framkommer i ett antal av hennes berättelser.

Gentle har i och med boken Ash – A Secret History (1999) skrivit en bok där de flesta av genrens artificiella gränser har stjälpts över ända. Som den författare hon är, är det inte heller första gången hon gör det. I sin komiska ”Grunts!” (1992) får orcherna, de typiska förlorarna i de flesta fantasyböcker, på magisk väg tag i stridsvagnar, helikoptrar och automatkarbiner från 1900-talet som gör det enklare för deras erövringsplaner. Plötsligt är de givna förlorarna i en typisk fantasybok inte lika självklara.

Boken Ash är intressant från en något annan synvinkel: vad känner vi i själva verket till om historien så som den är skriven? Berättelsen tar sin början i en mailkonversation mellan Dr Pierce Radcliff som presenterar ett antal 1400-tals manuskript för en förläggare. Texten visar sig vara en mycket kontroversiell biografi om hertigdömet Burgund och en kvinnlig legosoldat vid namn Ash som verkar under slutet av 1400-talet, närmare bestämt mellan åren 1476-1477.

Den vithåriga Ashs barndom präglas av att växa upp bland legosoldater och tross under senmedeltiden. Hon hör även röster som ger henne många goda råd under de strider hon upplever. Om dessa röster är av gudomligt slag eller inte är hon rätt osäker på, men de hjälper henne som vuxen och som ledare för det fruktade blå lejonets kompani och deras soldatvärv i hela Europa. Genom intriger från den tyskromerska kejsaren Frederick III blir soldatkaptenen Ash bortgift med en av hans vasaller. Anledningen är att hon på så sätt enligt medeltida lag blir av med rätten till sitt eget kompani.

Samtidigt påbörjas något som liknar ett blixtkrig över stora delar av Europa av vad som verkar vara en västgotisk koloni från Kartago under ledning av konunga-kalifen. Den hemliga historien, som Dr Radcliffe har upptäckt, är ett mycket elegant och välgjort avslöjande av att det sedan lång tid tillbaka funnits en visigotisk enklav i Kartago, nuvarande Tunisien, som aldrig föll. Den muslimska invasionen som skedde under 700-talet i Spanien lyckades aldrig att driva ut visigoterna helt och fullt.

Den kristendom som beskrivs i Ashs värld är heller inte som den är i vår. I denna alternativhistoriska värld är det inte Jesus Kristus man dyrkar utan den Gröne Kristus. Även Judas spelar en annan roll som St Gaius Traditore, soldathelgonet som var stark nog att göra det han gjorde. Myter och arketyper blandas och skapar en ny helhet. Staden Kartagos kunskaper i de magiska vetenskaperna har gjort dem näst intill oövervinnliga. Bland annat har de till sitt förfogande automatiska stenrobotar, kallade Golems. Visigoterna besegrar i snabb takt handelsrepublikerna Genua och Venedig och städerna bränns till grunden. Både edsförbundet i Schweiz och det Tyskromerska riket med kejsaren Frederick III i spetsen tvingas till fred. Endast hertigdömet Burgund under Karl den djärve finns kvar att försvara Europa. Legosoldaten Ash blir Burgunds, om inte jungfru, så krigare som räddar hertigdömet från undergång.

Makt, ett ofta förekommande tema i de flesta fantasyberättelser, problematiseras något mer i boken. I en värld där få, även kungar, håller sitt ord måste hon kämpa med det hon har. Soldaten Ash som kvinna är inget helgon, men gör mer för sin grupp legosoldater än någon annan. Ash framställs, trots rösterna, som en mänsklig krigare med både känsla och förnuft. När hon leder det blå lejonets kompani gör hon det med en fast hand.

Beskrivningen av de olika slagen görs med en klar blick och med en stor kännedom; strider är alltid osentimentala och med en släng av den hårda verklighet som troligen 1400-talets strider kunde ha för deltagarna. Ashs kunnande som ledare gör henne även till en mycket svår motståndare.

Mary Gentles lek med formerna slutar inte här. En rad historiska personer är med bland annat Oliver de la Marche och hertig Karl den djärve.

Även narrativet med den allt mer infekterade mailkonversationen mellan Dr Radcliff och en allt mer förtvivlad universitetsredaktör som irriteras över alla anomalier doktorn för in i sin text leker med formen hur för en bok är skriven. Tolkiens pseudobakgrund där han beskriver Arda mer ingående, är i Ash ersatt med mailkonversationerna.

Har Mary Gentle skrivit en fantasyroman? Ja och nej. Skall jag försöka kategorisera boken är det både en science fiction-bok (med avancerade maskiner), en historisk roman (en variant av Europas medeltid) och en fantasy (där magi förekommer). Det är även en bok där man elegant lär sig mer om det stormiga 1400-talet tack vare författarens många noter i texten. Men vad boken Ash framför allt visar är att det går att genomföra en såpass intressant historia som denna utan att det blir en obegriplig helhet och som en mer vuxen berättelse fungerar den utmärkt. Om inte uttrycket vore så slitet så kan man välja att kalla det en postmodern fantasy.

ALEXANDER SANCHEZ

 

 

 

 

 

 

 

Läs del I här.

Följ oss eller gilla artikeln:
Prenumerera gratis
Twitter
Instagram
RSS

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Det senaste från Litteratur

Om Sara Danius

BRILJANS. Hellre skulle jag, för att sammanfatta hennes briljans, låna några ord
Gå till Toppen