Litteratur.

BOK I FOKUS. Tre korta, aktuella litteraturtips från Opulens kritiker. Under titlarna hittas länkar till recensionerna i sin helhet.

1. PROSA

Pappershem av Dominique Fortier
Recension av Thomas Almqvist
Rámus

Dominique Fortier, född 1972, är en författare och översättare från Québec i Kanada. Hon debuterade 2008 och har därefter skrivit flera prisbelönta böcker, som alla befinner sig i gränslandet mellan essä och roman. I ”Pappershem” skriver hon om den amerikanska poeten Emily Dickinsons liv och väver samman det med funderingar kring de världar vi skapar i vårt inre och som skapar oss.

”Pappershem” består av korta essäliknande skisser eller kapitel, ofta bara en knapp sida långa. Språket är gärna utsökt vackert, lite eftertänksamt, och står ibland prosalyriken nära. Vi får följa årstidernas gång. När hösten kommer, bär den redan våren inom sig. Pappershem är en stillsamt berättad historia, men aldrig långsam, med stilistiska gester som aldrig blir yviga utan snarare är små och precisa. På samma gång får vi ett färgstarkt och levande porträtt av en av USA:s mest populära poeter.

2. SERIEROMAN

Inne i spegelsalen av Liv Strömquist
Recension av Camilla Carnmo
Norstedts

Liv Strömquist är tillbaka i höst med en klassisk Liv Strömquist-bok. Hennes unika uttryck är väletablerat i vår samtida kulturdiskurs, översatt till ett stort antal språk och även till scen. Camilla Carnmo är, som många, oerhört förtjust i hennes sätt att förena folkbildning och humor med filosofi, historia och Bibeln. Allt och alltid från en självklar feministisk utgångspunkt.

Det är kul och smart och inte minst lyckas Strömquist få sina läsare att känna sig smarta när hon sveper med oss genom sina brett anslagna analyser. Hon är pedagogiskt tydlig, fint generös i sitt direkta tilltal, hur hon verkligen fångar in läsaren och vill att vi följer med från 1800-talets Österrike till 2020-talets Instagram. Kopplingen däremellan: vikthets, smalideal och ätstörningar.

3. ESSÄER

Små dygder av Natalia Ginzburg
Recension av Elisabeth Brännström
Albert Bonniers förlag

När den italienska författaren Natalia Ginzburg (1916-1998) gjorde succé med sin numera klassiska roman Familjelexikon 1963 var hon redan en uppskattad författare av både romaner, noveller och essäer som i de allra flesta fall berör familjen Ginzburgs upplevelser under kriget och det trauma som upplevelserna lämnade efter sig i arv till kommande generationer. Albert Bonniers förlag har nu inlett en nyutgivning med känsliga, väl genomarbetade översättningar av Natalia Ginzburgs böcker och de två som hittills getts ut: Familjelexikon och essäsamlingen Små dygder ger en perfekt introduktion till hennes författarskap.

Små dygder, som inleds med ett utmärkt förord av den kanadensiska författaren Rachel Cusk, innehåller ett fint urval av essäer skrivna mellan 1944 och 1962 där första delen först och främst behandlar de incidenter i författarens liv som berört henne mest. Alla essäerna är lika läsvärda; klara och tydliga, men ändå mjuka och eftertänksamma, skrivna av en författare som verkligen kan sitt yrke och har en helt egen, unik röst.

Det senaste från Litteratur