Helgporträttet: ”Varje konstnär i utställningen har bokstavligen skapat en revolution”

Konst

 

Ernest ”ZACH” Zacharevic

UTSTÄLLNING. Oljemåleri, schablonmåleri, sprejmålning, installationer och skulpturer – Ernest ”ZACH” Zacharevic är mångkonstnären vars experimentella verk nu går att se på Magasin 9 i Stockholm.

Ålder: 31
Familj: Liberal
Bor: Malaysia
Hemort: Litauen

Du är just nu Sverigeaktuell med utställningen ”The Magic City – Art of The Street”. Vad kan besökarna förvänta sig?

– Jag tror kanske någonting mellan en galleriutställning och en gatukarneval.

Ditt arbete kan ses över hela världen – USA, Dubai, Kuala Lumpur, Island …  Kunde du föreställa dig en sådan framgång när du började?

– Redan från ung ålder var jag rätt bestämd i fråga om mina karriärval. Medan andra barn funderade på om de ville bli läkare eller piloter så valde jag mellan målare och skulptör. Vid den tiden var det aldrig ett mål eller en motivation i sig själv att bli framgångsrik.

– I en samtida värld är resande inte längre ett mått på framgång, utan snarare ett livsstilsval.

Hur skulle du beskriva din konst för läsare som ännu inte sett den?

– Jag skulle nog säga att jag fortfarande inte är säker på om jag är målare eller skulptör.

Jag tror att många är intresserade av att veta hur allt detta började?

– Jag målade graffiti som tonåring samtidigt som jag studerade vid konstskolan i Litauen, och för mig blev det ett sätt att ge utlopp åt konstnärlig frustration. Skolan var väldigt tråkig med mycket restriktiv konst på läroplanen. Senare i mitt liv började jag gradvis att använda mina akademiska kunskaper på gatorna … och det var brytpunkten som jag ser det.

Har opinionen – och graffiti som subkultur – förändrats? Ses det som en mer legitim konstform i dag?

– Det beror egentligen på staden, artisten och situationen. Det finns många graffitikonstnärer som verkligen kunnat etablera sig med fantastiska karriärer. Men precis som tidigare ser man samtidigt konstnärer som får böter, som hamnar i fängelse, som skjuts för att de målat på gatan.

Vad har vi att vänta från dig härnäst?

– Jag jobbar för närvarande på att förbereda nya verk till min nästa soloshow, det var ett tag sedan jag visade min egen konst från studion offentligt.

Och det är självklart svårt att låta bli att fråga: Hur känns det att dela en utställning med legendariske Banksy?

– Jag har en rolig historia om det … Jag hade en utställning 2006 tillsammans med en grupp vänner från universitetet i källaren på baren Foundry i London. Det var första gången jag visade mitt arbete offentligt. Hela stället var förstört och korridorerna täckta av taggar och stickers från golv till tak. Där fanns Banksys målningar överallt, det här var precis efter att han gett ut boken Wall and Piece, och jag var riktigt exalterad över att få se dem, men ingen annan verkade intresserad.

– I dag är hans målningar en stor kraft som får miljontals människor att gå på utställningar som ”Magic City”. Så nu delar vi återigen utställningsutrymme, och det är fantastiskt hur mycket omständigheterna har förändrats.

Vems eller vilkas arbeten tycker du själv är mest intressanta i utställningen?

– Den här utställningen består av legender! Jag skulle inte våga nämna några namn eftersom varje konstnär bokstavligen skapat en revolution på ett eller annat vis. Det finns många som jag känt och beundrat och några som jag kom att träffa först när vi satte ihop utställningen.

– Men de är alla konstnärer som lämnat sitt eget avtryck och som kommer att fortsätta att inspirera kommande generationer.

”Magic City” visas fram till den 4 mars 2018 på Magasin 9.

LINDA BÖNSTROM

 

 

 

 

 

 

 

Alla artiklar av Linda Bönström

Linda Bönström är statsvetare, gymnasielärare och samhällsdebattör och har tidigare verkat även som frilansande översättare och poet. Hon är numera bosatt i Värmland. Tillsammans med Peter Sjöblom är hon chefredaktör för musiksajten MONO. www.monomagasin.se

Det senaste från Konst

Gå till Toppen