Worth – skaparen av haute couture

14 jul 2025
MODE. I Paris pågår en stor retrospektiv modehistorisk utställning om Worth, skaparen av haute couture. Här följer Anne Edelstams rapport. mode, design, utställning, Paris, retrospektiv, formgivare, fransk kultur,
Vinjettbild för utställningen på Petit Palais i Paris. (Foto: Eric Emo Paris Musées / Palais Galliera, musée de la Mode de la Ville de Paris.)

MODEHISTORIA. I Paris pågår en stor retrospektiv modehistorisk utställning om Worth, skaparen av haute couture, och det modehus han grundade. Här följer Anne Edelstams rapport.

Worth
Inventer la haute couture
Petit Palais, Paris
7 maj – 7 september 2025

Från mitten av 1800-talet och under närmare ett sekel blir namnet Worth känt inom modebranschen. Vad som är mindre känt är svensken Otto Boberghs bidrag till modehuset Worth & Bobergh. Engelsmannen Charles Frederick Worth (1825 – 1895), skaparen av haute couture, öppnade modehuset 1858. Det gjorde han tillsammans med affärsmannen och esteten Otto Bobergh (1821 – 1882).

Detta modehus var situerat mitt i centrala Paris, på 7 rue de la Paix, ett stenkast från operan och de förnäma hotellen. Worth blev synonymt, under fyra generationer, med raffinemang och savoir-faire.

Unik retrospektiv om Worth

Petit Palais, i Paris, visar denna sommar en unik retrospektiv med över fyrahundra objekt: kläder, accessoarer, konstföremål, målningar samt grafiska verk.

Utställningen är upplagd enligt kronologisk ordning. Här kastas besökaren tillbaka till mitten av artonhundratalet. Överdådiga kreationer i vackra sidentyger med åtsittande midjor, utbuktande bakre delar, krinoliner, rosetter och höga kragar kännetecknar Worth & Bobergh.

Modehuset blev snabbt världskänt. Det skapades snart dräkter till bland annat prinsessan av Metternich, kejsarinnan Eugénie och till den österrikiska kejsarinnan Elisabeth (Sisi) när hon kröntes till drottning av Ungern.

Modehuset sydde även kreationer till tsarfamiljen. Dessa visades i modehusets nedre del, innan de skeppades i väg till Ryssland inför kröningen av Alexander III och sedan inför Nikolaj II:s kröning. Både det spanska och det portugisiska kungahuset beställde kläder av Worth samt amerikanska och engelska aristokrater och berömda skådespelare.

Specifika kläder lanserades för diverse evenemang: kappor/caper för operabesök, enklare kreationer för tebjudningar, dagskläder och afton- eller bal-klänningar.

Modehuset Worth expanderade

WORTH. I Paris pågår en stor retrospektiv modehistorisk utställning om Worth, skaparen av haute couture. Här följer Anne Edelstams rapport.mode, design, utställning, Paris, retrospektiv, formgivare, fransk kultur,
Robe d’intérieur ou tea-gown, Worth, vers 1897. Kreationen ingår i utställningen på Petit Palais, Paris. (Foto: © Stanislas Wolff.)

Efter att ha gjort sig en förmögenhet, lämnade Bobergh Paris och återvände till Stockholm, år 1870. Modehuset döptes då om till enbart Worth. Vid det laget hade modehuset expanderat till ett åttavåningshus med över 1 000 anställda. Utöver själva receptionen där klienterna togs emot och visades olika modeller samt tyger, inbegrep modehuset tecknare, skräddare, tillskärare, sömmerskor, broderare, men även köksor för matlagning till personalen samt en fotoateljé. 

Mode i förändring

I början av nittonhundratalet, efter grundaren och modeskaparen Worths död, tog hans två söner över modehuset. Modet förändrades då från de översvallande 1800-talskreationerna till mer stilrena och raka klänningar. Klienterna fortsatte att strömma till och kundkretsen utvidgades till att innefatta borgare, teatermänniskor, dansare, konstnärer och skådespelare av internationella mått. Nästa generation Worth byggde på märket ytterligare genom att lansera parfymer och smycken.

 Utställningen är utmärkt kuraterad och man har valt ut specifika objekt, målningar, teckningar eller fotografier för att belysa kreationerna. Det möjliggör för besökaren att lättare sätta sig in i tidsepoken. Videor och filmer hjälper också till.

Utöver den strikt estetiska utvecklingen, kan man följa kvinnoemancipationen genom hur kläderna förändras. Från de åtstramade, krinolinbelamrade opraktiska klädesplaggen i mitten av 1800-talet till de raka linjerna och sportkläderna från och med 1920-talet.

Utställningen har således även en intressant sociologisk dimension. Det finns med andra ord all anledning att besöka denna välkomponerade och estetiskt tilltalande retrospektiva exposé.       

Använd denna!
ANNE EDELSTAM info@opulens.se

 

 

 

 

 

Telegrafstationen

Telegrafstationen

Veckans Opulens

Veckans Opulens kommer gratis via mail på lördagar. Du kan när som helst avsluta nyhetsbrevet. Anmäl dig här:

Genom att teckna nyhetsbrevet godkänner du Opulens integritetspolicy.

Opulens systermagasin

Magasinet Konkret

Gå tillToppen

Se även

VÄVKONST. Utställningen ”Livet och trasornas väv”, belyser vävstolens betydelse för såväl hantverk som konstskapande. Anne Edelstam har sett utställningen och finner den mycket sevärd.

Vävkonst som fascinerar på Sven-Harrys

VÄVKONST. Utställningen ”Livet och trasornas väv”, belyser vävstolens betydelse för
Utställning. Affischbild för utställningen på Galleri M med verk av Ingrid Forfang, Orion Righard och Pelle Ossler.

En rik och mångfasetterad utställning

UTSTÄLLNING. ”Tre konstnärer ger dig här upplevelser av bredd och