Noterat: Kent har lurat oss allihop

11 nov 2024
Kent. När Kent meddelade att de skulle lägga ner 2016 sa alla att det var på riktigt. Sven Holmberg konstaterar att bandet nu säljer ut sin själ. rock, pop, indiepop, Oasis, Kent, rockmusik, kommersialism
Kent på scen 2010 i Stockholm. (Foto: Membroza/Wikipedia)

MUSIK. När Kent meddelade att de skulle lägga ner 2016 sa alla att det var på riktigt. Kent skulle aldrig göra som andra kommersiella band, sälja ut sig och återvända eftersom de stått för någonting annat: Själ, allvar och äkthet. Nu, åtta år senare kan vi, hör och häpna, betala tusen spänn för att se dem igen. Kent och en del andra äkta band verkar vara på god väg att skapa sig sin egen version av det outhärdliga ”Vi som älskar 90-talet”-festivalen, där människor som frossar i nostalgi går loss till E-type och Dr Bombay. Hela syftet är stagnation, trygghet och förutsägbarhet.

Till skillnad från E-type har dock Kent lyckats att bygga en stark identitet där de skapat förtroende och tillit. Vi har läst deras texter om och om igen och känt igen oss eller försökt att förstå. Ingen kan identifiera sig med Dr Bombay på samma sätt som man har kunnat identifiera sig med Joakim Berg. Men lite mindre så nu. Jag tänker att Kent sålde ut sina känslor utan att blöda.

Nedläggning, avskedsturné och comeback är i dag en väl beprövad metod för att dra in pengar. Det är inte längre Oasis-bråk, och att sedan inte prata på femton år, som gäller. Tyvärr ser jag bara ett marknadsmässigt tänkande och själlöshet. Det är också nu jag förstår varför Ulf Kristersson och hans partikamrater vurmar så starkt för Eskilstunabandet med vänsteråsikter och poetiskt djup. Kent har egentligen varit Moderater hela tiden.

SVEN HOLMBERG

LÄS FLER NOTISER

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Telegrafstationen

Telegrafstationen

Veckans Opulens

Veckans Opulens kommer gratis via mail på lördagar. Du kan när som helst avsluta nyhetsbrevet. Anmäl dig här:

Genom att teckna nyhetsbrevet godkänner du Opulens integritetspolicy.

Opulens systermagasin

Magasinet Konkret

Gå tillToppen

Se även

PROGRESSIV ROCK. Jens Unosson har skrivit en text som knyter an till tidigare inlägg om det progressiva rockbandet Träd, Gräs och Stenar. Han kallar musiken han älskar för vintergatsmusik. rock, vinylskivor, Träd, Gräs och Stenar, Ola Åstrand, Peter Mosskin, progressiv rock, pyskedelisk musik,

Progressiv rock: Vintergatsmusik

PROGRESSIV ROCK. Jens Unosson har skrivit en text som knyter
PROGRESSIV ROCK. I Ola Åstrands nyligen publicerade text i Opulens om Träd, Gräs och Stenar omnämns en artikel Peter Mosskin skrev för tidningen Musikens Makt 1973. Här återpubliceras den nu med Mosskins tillåtelse.

Om epoken Träd, Gräs och Stenar – 1973

PROGRESSIV ROCK. I Ola Åstrands nyligen publicerade text i Opulens