Nyskriven kärleksberättelse på Operan i vår

26 okt 2021
Nu avslöjar Kungliga Operan sin vårsäsong. Arkivbild. (Foto: Stina Stjernkvist/TT)

OPERAPREMIÄR. En berättelse om kärlekens kraft i ett krigsdrabbat Europa, familjebalett och en urpremiär för barn med funktionsvariationer – det visas på Kungliga Operan i vår.

Operans vår i urval

”Löftet” av librettisten Susanne Marko, i samarbete med tonsättaren Mats Larsson Gothe. Urpremiär 27 januari.

”Figaros bröllop” av Ole Anders Tandberg. 4 februari.

”La Bôite a Joujoux & Carmen” av koreografen Jean-Guillaume Bart och kostymören Bea Szenfeld. 18 februari.

”Syster Angelica & Gianni Schicchi”, med dirigenten Paolo Carignani, tidigare chefsdirigent vid Frankfurtoperan. 19 mars.

”Aida” av Michael Cavanagh. 22 april.

”Askungen” av Tamara Rojo. 25 maj.

”Eskapist” av Alexander Ekman. Nypremiär 1 april.

”Hjärtat inuti” av Dalija Acin Thelander. Urpremiär 7 maj.

”Löftet” är vårens första premiär på Operan, ett nyskrivet svenskt verk som kretsar kring kärlek i ett Europa traumatiserat av krig, år 1945. Föreställningen regisseras av Stefan Larsson och dirigeras av Kungliga Operans nye musikchef Alan Gilbert. Det är också Operans första så kallade ”återvinningsopera” – ett pilotprojekt där största möjliga andel återvunnet material har använts i skapandet av scenografi och kostym.

”Vårens repertoar bygger på lustfylldhet, starka känslor och livets både bisarra och verklighetsnära situationer”, säger Operans vd Birgitta Svendén i ett pressmeddelande.

Bland klassikerna syns exempelvis ”Figaros bröllop” av Ole Anders Tandberg, den nye operachefen Michael Cavanaghs uppsättning av ”Aida” och en nyproduktion av Puccinis ”Syster Angelica/Gianni Schicchi”. I konceptet Short Stories presenteras nya svenska tonsättare, i år Maria Lithell Flyg, Torbjörn Helander och Jonas Valfridsson.

För Kungliga Baletten har Tamara Rojo skapat en familjeuppsättning av ”Askungen”. Barnvänligt blir det också i ”Hjärtat inuti”, som är ett samarbete med Unga Klara, i en föreställning framtagen särskilt för barn med funktionsvariationer.

”Dalija Acin Thelander, som uruppförde babyoperan ’Myriader av världar’ 2018, utforskar nu musikdramatik för en grupp barn som sällan blir sedda och hörda”, säger den konstnärliga chefen för Unga på Operan, Ellen Lamm.

 

 

 

 

Operans vår i urval

”Löftet” av librettisten Susanne Marko, i samarbete med tonsättaren Mats Larsson Gothe. Urpremiär 27 januari.

”Figaros bröllop” av Ole Anders Tandberg. 4 februari.

”La Bôite a Joujoux & Carmen” av koreografen Jean-Guillaume Bart och kostymören Bea Szenfeld. 18 februari.

”Syster Angelica & Gianni Schicchi”, med dirigenten Paolo Carignani, tidigare chefsdirigent vid Frankfurtoperan. 19 mars.

”Aida” av Michael Cavanagh. 22 april.

”Askungen” av Tamara Rojo. 25 maj.

”Eskapist” av Alexander Ekman. Nypremiär 1 april.

”Hjärtat inuti” av Dalija Acin Thelander. Urpremiär 7 maj.

Elin Swedenmark/TT

Telegrafstationen

Telegrafstationen

Veckans Opulens

Veckans Opulens kommer gratis via mail på lördagar. Du kan när som helst avsluta nyhetsbrevet. Anmäl dig här:

Genom att teckna nyhetsbrevet godkänner du Opulens integritetspolicy.

Opulens systermagasin

Magasinet Konkret

Gå tillToppen

Se även

GAZA, Nu när en bräcklig vapenvila råder gör Lars Thulin ett försök skriva om kriget i Gaza. Det gör han i form av en saga skriven för barn. Israel, Palestina, Gaza, krig, Mellanöstern, imperialism, kolonialism,

Kan kriget i Gaza förklaras för barn?

GAZA, Nu när en bräcklig vapenvila råder gör Lars Thulin
LITTERATURHISTORIA. ”Det finns få döda punkter i Cullheds bok, den är både utförlig och serverar djup kunskap.” Det skriver Lis Lovén som läst ”Kärlek 1.0 – Lust och litteratur i Europa 1100-1485”. litteraturhistoria, litteraturvetenskap, fackbok, sakprosa, kärlek, Anders Cullhed, medeltiden,

Cullhed förmedlar djup kunskap om kärleksbegreppet

LITTERATURHISTORIA. ”Det finns få döda punkter i Anders Cullheds bok