Barnens filmdag visar filmhistoria för de unga

19 okt 2021
Barnens filmdag är tillbaka den 24 oktober på Filmhuset i Stockholm. (Foto: Svenska Filminstitutet. Medsols f.v. AB Svensk Filmindustri, Public domain och Filmlance)

FILMHISTORIA. Den 24 oktober är Barnens filmdag tillbaka på Filmhuset i Stockholm. Det blir en dag fylld av filmvisningar, möte med skådespelaren Amanda Davin och musikskapande till stumfilm.

Barnens Filmdag

Program

När: Söndag 24 oktober kl 10.30–16.00

Var:
 Filmhuset, Stockholm

Pris
: Vissa filmvisningar kostar 20 kr, övriga arrangemang är gratis

Arrangör: Filminstitutet och ingår i temat Unga Cinemateket – Filmhistorien för unga.

Efter ett uppehåll under pandemin är Barnens filmdag tillbaka på Filmhuset i Stockholm den 24 oktober. Dagen är en möjlighet för barn att upptäcka, uppleva och skapa filmhistoria.

– Vi har en unik möjlighet att visa filmhistorien för barnen då vi kan öppna upp våra arkiv och samlingar, visa utställningsföremål och vi har en väldig expertis kring filmarv, berättar Lova Hagerfors, chef för Tillgängligt filmarv på Filminstitutet.

Barnens filmdag startade 2018 med filmvisningar, guidade turer i vanligtvis stängda rum, verkstäder och workshops med filmhistorien som utgångspunkt. På grund av pandemin ligger fokus i år på att visa film. Två filmer från Filminstitutets arkiv har blivit digitalt restaurerade och får nypremiär under Barnens filmdag, Astrid Lindgren-baserade Världens bästa Karlsson (1974) av Olle Hellbom och hennes inte lika kända Pelle flyttar till Komfusenbo (1990), regisserad av Johanna Hald.

– Vi digitaliserar och digitalt restaurerar all äldre film som finns bevarad på analoga filmrullar, det är ett arbete som vi gör kontinuerligt, säger Hagerfors.

Det blir också visning av Ella Lemhagens film Tur och Retur (2003), där den nu vuxna skådespelaren Amanda Davin närvarar och berättar hur det var att spela två huvudroller i filmen som barn. Sist ut är visning av Charlie Chaplins stumfilmer Pantbanken (1916) och Emigranten (1917), där barnen bjuds in att spela musik till filmen tillsammans med stumfilmspianisten Edward von Past.

– Vi kallar den en play along-visning, vi har en massa instrument och man får också ta med egna om man vill. Barnen får vara del av en liten stumfilmsorkester, säger Hagerfors.

Hon berättar att dagen tidigare har lockat många besökare från olika delar av Stockholm, såväl innerstaden som norrförorter och söderförorter, vilket hon menar är väldigt roligt då det kan vara svårt att nå ut till alla på samma gång. Även inför årets Barnens filmdag hoppas Hagerfors att det ska komma mycket folk.

– Jag hoppas att barnen får chansen att upptäcka filmer som de själva kanske inte hade hittat och att de blir nyfikna på mer, avslutar hon.

Barnens Filmdag

Program

När: Söndag 24 oktober kl 10.30–16.00

Var:
 Filmhuset, Stockholm

Pris
: Vissa filmvisningar kostar 20 kr, övriga arrangemang är gratis

Arrangör: Filminstitutet och ingår i temat Unga Cinemateket – Filmhistorien för unga.

ELIN STADENBERG
elin.stadenberg@opulens.se

Telegrafstationen

Telegrafstationen

Veckans Opulens

Veckans Opulens kommer gratis via mail på lördagar. Du kan när som helst avsluta nyhetsbrevet. Anmäl dig här:

Genom att teckna nyhetsbrevet godkänner du Opulens integritetspolicy.

Opulens systermagasin

Magasinet Konkret

Gå tillToppen

Se även

Morgnar med magiska möjligheter MORGONMÄNNISKA. I den här veckans krönika förklarar Lars Thulin fördelarna med att vara morgonmänniska. Det handlar om vilka magiska möjligheter morgnar kan erbjuda. Riddarfjärden, Stockholm

Morgnar med magiska möjligheter

MORGONMÄNNISKA. I den här veckans krönika förklarar Lars Thulin fördelarna
Astrid Lindgren. Apropå pågående ”Banned books week” berättar Vladimir Oravsky om sin konflikt med Astrid Lindgren AB. Läs hans historia om ett aktiebolags maktutövning och ett stoppat manus!   Vladimir Oravsky, Astrid Lindgren, böcker, förbjudna böcker, censur, copyright, upphovsrätt, Barn och unga,

Har Astrid Lindgren AB makt att förbjuda böcker?

”BANNED BOOKS”. Apropå pågående ”Banned books week” berättar Vladimir Oravsky