Slavhandel och eurodance på Riksteatern

14 sep 2021
Alexandra Pascalidous bok ”Mammorna” blir teater på Riksteatern. Arkivbild. (Foto: Fredrik Persson/TT)

SCENKONST. Transatlantisk slavhandel, eurodancemusik, sönderfallande perfekta familjer samt nattens fantasifoster är några av de ämnen som står på höstrepertoaren när Riksteatern välkomnar en efterlängtad publik.

Repertoaren i urval

”Ex” av Marius von Mayenburg, urpremiär 30/9 i Tumba

”Salt” av Selina Thompson, Sverigepremiär 26/10 i Linköping

”Eufori” av Malin Axelsson, urpremiär 8/10 i Stockholm

”Laika” av Ascanio Celestini, urpremiär 20/9 i Lund

”Sörjen som blev” av Anna Takanen, premiär 5/10 i Årsta

”Britt-Marie var här” efter Fredrik Backmans roman, urpremiär 15/9 i Luleå

”Mammorna” efter Alexandra Pascalidous bok, urpremiär 19/10 i Umeå

”Luckynumbers”, dansverk koreograferat av Stina Nyberg, premiär 28/9 i Vitlycke

”Darkwater”, dansverk koreograferat av Fredrik Quiñones, premiär 7/10 i Luleå

”RoomX”, storskaligt verk med dansinstallationer och performance, premiär 26/11 i Jokkmokk

”Svansjön & jag” av Adam Stålhammar, urpremiär 21/9 i Boden

Med internationell och nyskriven dramatik, dans, barnföreställningar, performancekonst och humoristisk koreografi hoppas man kunna locka en bred grupp besökare.

”En scenkonst för alla har aldrig varit viktigare än nu, särskilt efter pandemin. Trycket från arrangörerna var stort redan tidigare och nu även från publiken” säger Dritëro Kasapi, teaterchef på Riksteatern, i ett pressmeddelande.

Han gläds åt att intresset för repertoaren är lika stort för de oprövade, nyskrivna internationella och svenska produktionerna som för gästspelen.

– Nyskrivet är viktigt eftersom det möjliggör nya sätt att berätta om vår verklighet. Det nyskrivna ger oss också möjlighet att vara samtida, säger han på en pressträff.

Alexandra Pascalidous bok ”Mammorna” som blir teater och eurodanceföreställningen ”Eufori” med Hampus Nessvold i huvudrollen är exempel på nyskrivna produktioner

Riksteatern presenterar också koreografen Fredrik Quiñones första stora ensembleverk, ”Darkwater”, som beskrivs som ett drömlikt drama med dansen som kampens poesi. Dessutom är koreografen Stina Nyberg tillbaka med det nya dansverket ”Luckynumbers”.

Repertoaren i urval

”Ex” av Marius von Mayenburg, urpremiär 30/9 i Tumba

”Salt” av Selina Thompson, Sverigepremiär 26/10 i Linköping

”Eufori” av Malin Axelsson, urpremiär 8/10 i Stockholm

”Laika” av Ascanio Celestini, urpremiär 20/9 i Lund

”Sörjen som blev” av Anna Takanen, premiär 5/10 i Årsta

”Britt-Marie var här” efter Fredrik Backmans roman, urpremiär 15/9 i Luleå

”Mammorna” efter Alexandra Pascalidous bok, urpremiär 19/10 i Umeå

”Luckynumbers”, dansverk koreograferat av Stina Nyberg, premiär 28/9 i Vitlycke

”Darkwater”, dansverk koreograferat av Fredrik Quiñones, premiär 7/10 i Luleå

”RoomX”, storskaligt verk med dansinstallationer och performance, premiär 26/11 i Jokkmokk

”Svansjön & jag” av Adam Stålhammar, urpremiär 21/9 i Boden

Hanna Schück/TT

Telegrafstationen

Telegrafstationen

Veckans Opulens

Veckans Opulens kommer gratis via mail på lördagar. Du kan när som helst avsluta nyhetsbrevet. Anmäl dig här:

Genom att teckna nyhetsbrevet godkänner du Opulens integritetspolicy.

Opulens systermagasin

Magasinet Konkret

Gå tillToppen

Se även

Höstlov, höst, november, flugsvamp, halloween,

Höstlov och poesi

MINISEMESTER. Opulens gör ett kort uppehåll från och med den
Montage: Opulens. (Bakgrundsbild: Pixabay.com. Någpt modifierad.)

Hösten kom med stormförtjusning

MUSIK. Gussy Löwenhielm bjuder på långläsning i form av ett