Välj rätt preposition!

25 sep 2018

SPRÅKLÅDAN. Vi fick in en fråga där jag bryter principen att publicera frågan rakt av. Den kommer nämligen från en marknadsansvarig på ett vårdföretag. På sätt och vis avslöjas en spricka som inte är bra för varumärkesbyggandet.

[DISPLAY_ULTIMATE_PLUS]

 

Har du också en språklig fundering? Ställ den till: sprakladan@opulens.se

Det är en fråga från en Ulrica som undrar om det är bäst att skriva att ”inom x har cancervården förbättrats” eller ”på x har cancervården förbättrats”. Svaret är att båda fungerar, beroende på vad man syftar på.

Vi kan tänka oss en småstad där en vaktmästare får frågan var han jobbar och han svarar ”på skolan”. Detta för att visa att det inte är simhallen eller kommunhuset där han bryter proppar och kittar fönster.

I samma småstad får en lärare frågan och säger ”inom skolan” då hen vill poängtera att det just är lärare som är jobbet, om det sen är högstadiet på Storgatan eller gymnasiet på Kungsgatan är av mindre vikt.

Jag vågar säga att du Ulrica ska använda dig av formuleringen ”Inom…” då det antagligen är syftet att marknadsföra hela organisationen och inte bara den och den vårdinrättningen på en viss plats, med undertexten att det finns en bra företagskultur inom organisationen oberoende av vilket sjukhus det gäller.

JESPER NORDSTRÖM                                     jesper.nordstrom@opulens.se

 

 

 

 

 

 

 

Alla artiklar av Jesper Nordström

Jesper Nordström är kulturskribent med inriktning på litteratur och idéhistoria, med särskilt intresse för modern poesi och tysk prosa. Han har även gjort resereportage från Berlin och Köpenhamn med inriktning på arkitekturhistoria.

Telegrafstationen

Telegrafstationen

Veckans Opulens

Veckans Opulens kommer gratis via mail på lördagar. Du kan när som helst avsluta nyhetsbrevet. Anmäl dig här:

Genom att teckna nyhetsbrevet godkänner du Opulens integritetspolicy.

Opulens systermagasin

Magasinet Konkret

Gå tillToppen

Se även

Språk, kommunikation, tal, talare

Tänk om svenska valrörelsen hade förts på ett annat språk

SKILLNADER. Jesper Norström äter en burek, ser en affisch och
Risk för kärnvapenkrig mellan Indien och Pakistan.

Noterat: ”Vad du ej klart kan säga…”

SPRÅKGRODOR. Tvättmedelsfirman Helios kom på en bra slogan: ”Vita Björn