Så klarar Opulens sig utan Facebook

Redaktionellt
Foto: Colin Behrens

NY MEDIESTRATEGI. Kommentarsfält, aviseringar och evenemangssidor. Efter att Opulens slutade publicera på Facebook har vi nu ersatt de funktioner vi förlorade med den nya mediestrategin.

Facebook har som bekant ändrat sina algoritmer som styr flödet. Tanken är att minska synligheten för så kallade fake news men detta drabbar även seriösa medier. Som Opulens berättat tidigare så valde vi därför att för två veckor sedan sluta publicera på plattformen.

– Som de nya algoritmerna fungerar så tycker vi i nuläget att det är meningslöst att lägga resurser på marknadsföring på Facebook, säger Opulens chefredaktör Stefan Bergmark.

Prenumerera på Opulens nyhetsbrev gratis!

 

– På det här drastiska sättet försöker vi också nå ut till våra följare på Facebook med budskapet att de egentligen inte är några följare eftersom de numera ytterst sällan ser oss i sina flöden.

Sedan tidigare finns, förutom att följa Opulens på Twitter och Instagram, möjligheten att ta en gratis prenumeration på Dagens Opulens. Fem morgnar i veckan får man då senaste dygnets artiklar via mail. För de som vill ha artiklarna snabbare så går det nu också att få aviseringar om nya publiceringar i sin mobil eller dator.

Eftersom Opulens slutade publicera på Facebook gick läsarna miste om att kunna diskutera artiklarna. Därför finns nu kommentarsfält under samtliga artiklar. Idag lanserades också ett kalendarium på sajten där landets alla kultur- och samhällsengagerade själva kan lägga upp evenemang.

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Det senaste från Redaktionellt

Twittereliten vs Opulens

KLARGÖRANDE. Vår krönika i måndags väckte stark kritik bland namnkunniga redaktörer och skribenter.
Gå till Toppen