Så klarar Opulens sig utan Facebook

2 mar 2018
Foto: Colin Behrens

NY MEDIESTRATEGI. Kommentarsfält, aviseringar och evenemangssidor. Efter att Opulens slutade publicera på Facebook har vi nu ersatt de funktioner vi förlorade med den nya mediestrategin.

Facebook har som bekant ändrat sina algoritmer som styr flödet. Tanken är att minska synligheten för så kallade fake news men detta drabbar även seriösa medier. Som Opulens berättat tidigare så valde vi därför att för två veckor sedan sluta publicera på plattformen.

– Som de nya algoritmerna fungerar så tycker vi i nuläget att det är meningslöst att lägga resurser på marknadsföring på Facebook, säger Opulens chefredaktör Stefan Bergmark.

Skaffa Opulens nyhetsbrev gratis!

 

– På det här drastiska sättet försöker vi också nå ut till våra följare på Facebook med budskapet att de egentligen inte är några följare eftersom de numera ytterst sällan ser oss i sina flöden.

Sedan tidigare finns, förutom att följa Opulens på Twitter och Instagram, möjligheten att ta en gratis prenumeration på Dagens Opulens. Fem morgnar i veckan får man då senaste dygnets artiklar via mail. För de som vill ha artiklarna snabbare så går det nu också att få aviseringar om nya publiceringar i sin mobil eller dator.

Eftersom Opulens slutade publicera på Facebook gick läsarna miste om att kunna diskutera artiklarna. Därför finns nu kommentarsfält under samtliga artiklar. Idag lanserades också ett kalendarium på sajten där landets alla kultur- och samhällsengagerade själva kan lägga upp evenemang.

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Telegrafstationen

Telegrafstationen

Veckans Opulens

Veckans Opulens kommer gratis via mail på lördagar. Du kan när som helst avsluta nyhetsbrevet. Anmäl dig här:

Genom att teckna nyhetsbrevet godkänner du Opulens integritetspolicy.

Opulens systermagasin

Magasinet Konkret

Gå tillToppen

Se även

TAGG. SOCIALA MEDIER. Gussy Löwenhielm begrundar fenomenet taggning på sociala medier och vad det betyder för kulturutövare.

Gussy: ”Tusen tagg!”

SOCIALA MEDIER. Gussy Löwenhielm begrundar fenomenet taggning på sociala medier
AI. ”Vad händer med konsten och vilken typ av konst får vi när vi låter algoritmer ta över den kreativa processen?” Den frågan försöker Mathias Jansson besvara i en kritisk genomgång av hur det går till när AI används för att skapa bilder. AI, IT, teknologi, kreativitet, sci fi, sociala medier, bildkonst, Mathias Jansson

Vad sker med konsten när AI tar över?

AI. ”Vad händer med konsten och vilken typ av konst