Sverige, vi har ett resultat igen!

Media.
Opulens chefredaktör tackar alla som deltagit i vår läsarundersökning. (Montage: Opulens)

ENKÄT. Vinnaren blev Opulens nyhetsbrev och förloraren Opulens konto på Twitter. Det skriver Opulens chefredaktör om resultatet av magasinets nya läsarundersökning.

Tre tips från Opulensveckan:

1. ”Framför allt är det texten som är essensen och styrkan i föreställningen. Pamela Jaskoviaks poetiska manus som från första stund fångar in och naglar fast”, skrev Hanna Chawki i måndags efter ha sett Isadora & Kärleken på Hagateatern i Göteborg.

2.  I år uppmärksammas hundraårsminnet av den internationellt berömda svenska operastjärnan Christina Nilssons (1843-1921)  bortgång.  Bland annat genom två filmer på SVT Play. Björn Gustavsson skrev i tisdags om filmerna.

3. ”Måste vi köra ner allt detta i den biologiska kvarnen? Rimligare är att på ett förnuftigt och finkalibrerat sätt kombinera biologiskt och socialt baserade rön”, skrev Erik Cardelús i fredags apropå storsäljande böcker, populära föredragshållare och tv-program som SVT:s aktuella serie Från savannen till Tinder.

Så var Opulens andra läsarundersökning avslutad. Förra gången handlade det om vilka böcker ni läsare föredrar. Flest antal röster fick nyutgivna romaner och novellsamlingar. Denna gång undrade vi vad ni tycker om magasinets så kallade användarvänlighet. Det vill säga de tekniska funktionerna och de kanaler vi publicerar oss på.

Undersökningen hade tre svar att välja på – Bra, dåligt eller använder inte. Det senare svaret var för de som inte använder funktionen, eller inte skulle göra det om den fanns, alternativt inte följer oss i just den kanalen. Alla resultat i undersökningen hittas här.

Den stora ”vinnaren” blev våra nyhetsbrev Dagens, respektive Veckans Opulens vilka 86% av er tycker är bra. Den stora ”förloraren” vårt konto på Twitter vilka hela 94% av er inte följer. Inte heller våra andra sociala medier, Facebook och Instagram, följs av er svarande i någon större utsträckning.

Facebook är också sedan ett par år tillbaka vårt problembarn. Vi har nästan 6 000 följare men sedan vi slutade marknadsföra inlägg på Facebook, eftersom det giriga företagets algoritmer krävde allt mer pengar för synlighet, har vi fört en tynande tillvaro där. Instagram ägs idag av Facebook och de två är delvis integrerade. Dock har vi relativt sett bättre genomslag på den förra.

Det har gått ut två nyhetsbrev om läsarundersökningen så ”vinnaren” och ”förloraren” ska vi inte dra för stora växlar på. Trots allt var det ingen av er som tyckte vårt twittrande var direkt dåligt. Och även om vi än så länge bara har 1 500 följare på Twitter så är det nog idag vårt bäst fungerande sociala medium. Så arbetet med Twitter kommer fortsätta, läsarundersökningen till trots.

Stöd Opulens - Prenumerera!

Opulens utkommer sex dagar i veckan. Prenumerera på Premium, 39 kr/mån eller 450 kr/år, och få tillgång även till de låsta artiklarna.
På köpet får du tre månader gratis på Draken Films utbud (värde 237 kr) av kvalitetsfilmer, 30% rabatt på över 850 nyutgivna böcker och kan delta i våra foto- och skrivartävlingar.
PRENUMERERA HÄR!

En direkt konsekvens av läsarundersökningen är däremot att vi nu stängt av möjligheten att få notiser om publicerade artiklar i mobiltelefonen. Det låga intresset i undersökningen bekräftar vad vi uppfattat sedan tidigare. Vi har nämligen ofta fått mejl från läsare som irriterar sig över det ständiga plingandet. Vi kan själva tyvärr inte stänga av notiserna utan det sköts helt från mobilerna som mottar dom. Möjligtvis kommer vi återinföra funktionen men då inte med lika lättåtkomlig prenumerationsknapp som tidigare, så att ingen råkar prenumerera på notiser de inte vill ha.

Vi har idag inga kommentarsfält under artiklarna så det var en fråga som skiljde sig från dom andra och högst resultat fick ”Använder inte”. Frågan var lite av en så kallad slamkrypare, och ger oss dålig vägledning, för enligt våra instruktioner skulle ”Använder inte” betyda att ni inte skulle skriva i kommentarsfälten om de fanns. Det vill säga det kan tolkas som detsamma som svaret ”dåligt”. Så kanske vi ska ha kommentarsfält i framtiden eller så inte. Det beror nog på hur det utvecklar sig med Facebook. Vi har ett par andra vägar vi först ska pröva för att se om det går att få igång mer diskussion om våra artiklar på vårt konto där.

Opulens app för mobil och platta använder de flesta av er inte. Men av er som gör det är det sju gånger fler som tycker den är bra än som tycker den är dålig. Så den ska vi behålla och jag hoppas förstås fler ska hitta till appen och testa den. Liksom att fler av er tar en prenumeration på Premium vilket hela nio gånger fler tycker är en bra funktion än det motsatta. Just nu kan du dessutom prova på Premium gratis i en månad!

Tack till er som deltog i undersökningen och grattis till er tio som vann utlottningen av Opulenskepsar!

Tre tips från Opulensveckan:

1. ”Framför allt är det texten som är essensen och styrkan i föreställningen. Pamela Jaskoviaks poetiska manus som från första stund fångar in och naglar fast”, skrev Hanna Chawki i måndags efter ha sett Isadora & Kärleken på Hagateatern i Göteborg.

2.  I år uppmärksammas hundraårsminnet av den internationellt berömda svenska operastjärnan Christina Nilssons (1843-1921)  bortgång.  Bland annat genom två filmer på SVT Play. Björn Gustavsson skrev i tisdags om filmerna.

3. ”Måste vi köra ner allt detta i den biologiska kvarnen? Rimligare är att på ett förnuftigt och finkalibrerat sätt kombinera biologiskt och socialt baserade rön”, skrev Erik Cardelús i fredags apropå storsäljande böcker, populära föredragshållare och tv-program som SVT:s aktuella serie Från savannen till Tinder.

STEFAN BERGMARK
red@opulens.se

Stefan Bergmark är chefredaktör för Opulens. Norrlänning men sedan sekelskiftet bosatt i Malmö. Stefans yrkesmässiga bakgrund är från olika fanzines, tidskrifter samt oberoende medier och som frilansjournalist har han främst skrivit åt dagstidningarnas kultursidor. Stefan har också varit redaktör för ett par böcker samt fått tre antologier med krönikor utgivna. Mer om och av Stefan Bergmark: www.stefanbergmark.se

Det senaste från Media

0 0kr