Över 14 000 ljud i succén “Unpacking”

Nyheter.
Enkel grafik – men hyperrealistiskt ljud. Bakom “Unpackings” enkla yta gömmer sig en berättelse om ett helt liv (foto: Witch Beam)

PUSSELSPEL. “Unpacking” handlar om att hitta sakers rätta plats, men det är också en berättelse om livet. Indietiteln har blivit en succé.

– Vi insåg inte att det skulle fånga folk så intensivt, säger Jeff van Dyck, en av skaparna.

Första egna rummet, studentlägenheten och att våga steget att bli sambo – att flytta är inte sällan kopplat till stora livshändelser. Indiespelet “Unpacking” tar fasta på det. Spelet går helt enkelt ut på att packa upp föremål ur flyttkartonger, och att hitta dess platser i olika rum och bostäder.

När spelet visades upp på en mässa överraskades skaparna Witch Beam av hur lång kön var, och hur starka åsikterna var om var saker och ting ska ligga.

– Var du lägger dina grejer är så personligt, och folk har väldigt starka åsikter om var du borde ha dina gafflar, säger Jeff van Dyck, kompositör och ljudansvarig vid den Brisbanebaserade studion, med ett skratt.

Vems bohag som packas upp sägs aldrig med ord. I stället berättas livshistorier via en persons föremål.

Idén kom från spelets skapare Wren Brier och Tim Dawson, som blev kära och flyttade ihop. Tims flytt var inte särskilt organiserad. Varje flyttkartong som öppnades var en överraskning.

– Man visste aldrig vad som skulle komma upp. Wren sade att det kändes som ett spel, nästan som “Tetris”.

Svenska Stugan hjälpte

Duon kom i kontakt med svenska Stugan, ett program där branschveteraner hjälper aspirerande spelskapare med deras projekt, och tillbringade två månader i Sverige 2018.

– Där insåg Wren och Tim att det fanns en möjlighet att berätta en intressant historia genom föremålen, säger van Dyck.

Jeff van Dyck berättar att han med musiken kunde förstärka berättelsen.

– Bakgrundsmusiken utvecklas långsamt genom banorna. Nya instrument adderas för att markera att nya personer träder in i hennes liv, förklarar han.
Ljuden när föremål ställs ner är också olika, beroende på var det ställs.

– Det slutade med att vi skapade 14 000 olika ljud för att flytta runt föremål, vilket är löjligt (många), säger van Dyck.

Varje föremål är till följd av pixelgrafikens begränsningar inte överdrivet detaljrika.

– Så jag tyckte att det vore coolt om det tillhörande ljudet istället var hyperdetaljerat.

Familjeprojekt

Rent praktiskt blev det ett familjeprojekt där van Dycks fru och barn engagerades i att spela in ljudet av olika föremål som placeras på olika ytor i hemmet.

– Det var en lång och tradig process, säger van Dyck med ett skratt.

Men arbetet har gett resultat. 100 000 sålda exemplar nåddes på mindre än två veckor, mer än dubbelt så många som det totala säljmålet. “Unpacking” har också vunnit en lång rad priser under året.

– Vi insåg inte att det skulle fånga folk så intensivt, säger van Dyck.

Nu arbetar Witch Beam på sitt nästa spel, det än så länge hemliga “Team Popo”.

– Många indiespel säljer inte många exemplar, och det är en oändlig kamp för att bygga något som folk gillar. Men med framgången kommer ett visst lugn, att vara avslappnade in i nästa projekt, säger Jeff van Dyck.

Fakta: “Unpacking

“Unpacking” är ett pusselspel som släpptes i höstas till pc, Switch och Xbox i november, utvecklat av australiska Witch Beam.Spelet har med indiemått mätt blivit en succé, och spelet har fått en mängd utmärkelser, däribland flera Baftastatyetter och priser vid Dice och Game Developers Choice Awards. Spelsajten Eurogamer utsåg titeln till årets spel.

Spelet har också kommit i en Playstation-version, som släpptes den 10 maj.

Gustav Sjöholm/TT

 

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Det senaste från Nyheter

0 0kr