Bookbeat-reklam får kritik

Nyheter.
En reklambild i tunnelbanan har rört upp känslor på sociala medier (foto: Helena Landstedt/TT)

MISSTAG. Ljud- och e-boksbokstjänsten Bookbeat anklagas för så kallad blackwashing, efter att en reklamkampanj rullats ut i Stockholms tunnelbana.

Annonsen föreställer en svart hand som håller i en mobil. På sociala medier har många användare reagerat på att bilden ser ut att vara photoshoppad.

Exempelvis skriver Hanif Bali (M) på Twitter: ”Bookbeat försöker vara woke. Människor har inte pigment på handflatan, bro.”

P3 Nyheter har uppmärksammat kritiken och i ett svar till dem säger Niclas Sandin, vd för Bookbeat, att något blivit fel och att han kontaktat reklambyrån:

”Vi noterade detta och har nyss pratat med vår byrå. De hade köpte in ett antal bilder av olika händer där en verkar ha blivit fel, vi kommer inte använda den handen i kommande kampanjer.”

Helena Tencer är kundansvarig på designbyrån Bold Scandinavia som Bookbeat samarbetar med kring bolagets visuella identitet. Hon bekräftar för DN att bilden köpts in av byrån.

– Vi köper in många olika stockfoton till en bildbank, som vi arbetar med i olika syften. Här har det skett ett misstag som vi som ansvariga borde ha sett, säger Helena Tencer.

TT Nyhetsbyrån

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Det senaste från Nyheter

0 0kr