Noterat: Klippdockan Brigitte Bardot

13 maj 2025
OBJEKTIFIERING. Den nu 90-åriga filmstjärnan Brigitte Bardot har nyligen väckt uppseende genom att försvara metoo-anklagade män som Gérard Depardieu. Lis Lovén minns hur hon som barn gjorde Bardot till sitt objekt. Brigitte Bardot, filmstjärnor, objektifiering, damtidningar, 1960-talet, barnkultur,
Brigitte Bardot som klippdocka, när det begav sig.

OBJEKTIFIERING. Den nu 90-åriga filmstjärnan Brigitte Bardot har nyligen väckt uppseende genom att försvara metoo-anklagade män som Gérard Depardieu. Lis Lovén minns hur hon som barn gjorde Bardot till sitt objekt.

Törs man säga att jag ägde henne? Som barn? Ja, jag var blott ett oskuldsfullt barn på 60-talet. Ingen pratade om genus men kvinnligt kön fanns överallt. Nej naturligtvis var jag inte sexuellt attraherad av någon som barn. Men vi tjejer som var födda på 50-talet fick genom veckotidningarna lov att äga något kvinnligt. Min mamma bytte tidningar en gång i halvåret med en väninna. Mamma köpte Damernas Värld och Femina, lite mer kulturella tidningar med kvinnlig målgrupp. Väninnan prenumererade på Allers, Hemmets Veckotidning och sådant som mamma nog tyckte att hon egentligen stod över.

I ett nummer av Allers hittade jag Brigitte Bardot som klippdocka. Det var då, kanske undermedvetet, som jag kunde äga henne. Jag klädde av henne och klädde på henne. Och min kusin minns än idag de kläder jag själv ritade åt Brigitte. Fick jag men för livet? Av att äga ett kvinnokön som blev mitt objekt? Min lillsyrra fick hålla sig till sin Barbiedocka. Fick hon men? Jag törs inte fråga henne något så personligt.

Men var, om den nu finns, börjar kvinnomakten? Kanske när man som liten flicka hittar kulturella uttryck där man utan att reflektera över det blir ett subjekt. Det inre subjektet står dock alltid i ett beroendeförhållande till sina objekt. Som en objektifierad Brigitte Bardot. I min generation kunde det börja med ett nummer av Allers eller någon film med Marilyn Monroe. Ett objekt att äga. För vem har sagt att kvinnor inte kan objektifiera, rent av göra objekt av andra kvinnor?

LIS LOVÉN

LÄS FLER NOTISER

 

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Telegrafstationen

Telegrafstationen

Veckans Opulens

Veckans Opulens kommer gratis via mail på lördagar. Du kan när som helst avsluta nyhetsbrevet. Anmäl dig här:

Genom att teckna nyhetsbrevet godkänner du Opulens integritetspolicy.

Opulens systermagasin

Magasinet Konkret

Gå tillToppen

Se även

SONNEVI. Lis Lovén har läst Göran Sonnevis senaste diktbok ”Det oföreställbaras ving” och berörs av det tillitsfulla i poetens trygga retorik. Lis Lovén, dikter, Göran Sonnevi, lyrik, poesi, svenskspråkig litteratur,

Sonnevi – trygg poetisk retorik som berör

LYRIK. Lis Lovén har läst Göran Sonnevis senaste diktbok ”Det
TINA K PERSSON. Lis Lovén har läst Tina K Perssons nya diktsamling ”Metempsychosis” och konstaterar att det rör sig om djupt egenartad och förbryllande poesi. Tina K Persson, Lis Lovén, poesi, lyrik, dikter, svenskspråkig litteratur, existentiellt,

Tina K Perssons nya dikter är djupt egenartade

LYRIK. Lis Lovén har läst Tina K Perssons nya diktsamling