
LITTERATURHISTORIA. ”Det finns få döda punkter i Anders Cullheds bok som är både utförlig och serverar djup kunskap.” Det skriver Lis Lovén som läst ”Kärlek 1.0 – Lust och litteratur i Europa 1100-1485”.
Kärlek 1.0
Lust och litteratur i Europa 1100-1485
av Anders Cullhed
Natur & Kultur
Anders Cullhed är professor i litteraturvetenskap. Visserligen skrev han sin avhandling om modernistpoeten Erik Lindegren men sedan har Cullhed sökt sig allt längre bakåt i tiden och även till andra språkområden. Så fick till exempel hans bok om Dante, 2021, stor uppmärksamhet.
I Anders Cullheds i år aktuella bok ”Kärlek 1.0 – Lust och litteratur i Europa 1100-1485” är faktainnehållet det bärande, det vill säga vad vi kan lära oss om kärlekens europeiska historia.
Var kommer då våra europeiska kärleksbegrepp ifrån? I boken ”Kärlek 1.0 – Lust och litteratur i Europa 1100-1485” reder Cullhed ut hur det hänger ihop.
För våra ord, själva kärlekens grammatik går långt tillbaka i historien, och medeltidens höviska kultur har en hel del med saken att skaffa.
Vi måste söka i Frankrike för att leta rätt på det höviska, det musikaliska språk som besjöng den upphöjda och idealiserade kvinnan. Vi bör inte lägga in för mycket av nutida politiska synsätt när vi talar om dåtidens trohet mot överheten. Vasallerna var involverade i kristna trohetsbegrepp som legitimerade över- och underordning. Det hela handlade om det sociala regelverk som rent kulturellt handlar om det språk, den grammatik vi använder för att förstå kärlekens väsen. Tydligen kan det ta en livstid att fullt ut förstå dess retorik.
Kvinnan på piedestal
Det lockande för sydländska medeltida trubadurer var att den ädla tillbedda kvinnan de facto var gift. Huruvida det kunde bli något resultat genom det erotiska spelet var det frestande, det farliga. Så på ett sätt är den kristna vänskapskulten involverad – och djupt paradoxal.
Troheten i förhållande till kristna vänskapsband var en struktur som påverkade allt och alla. Det kristna regelverket band alla samman. Här kunde dåtidens trubadurer besjunga sin drottning, eftersom de var bundna vid ideal om kyskhet som för dagens västerlänningar verkar udda. Det ädla med troheten var en slags bundenhet vid ära och heder. Här någonstans kommer kärleken in. Men vi måste även förstå det dialektiska i kärleksbegreppet, faran att råka ut för förtal, risken för att ramla ner några pinnhål för att inte rätt ha förstått kärlekens koder.
Det tycks som om utlevelsen av det sexuella är central i denna paradox. Att inte förstå signalerna i spelet kunde innebära fritt fall.
Cullhed guidar i litteraturen
Vi får i Cullheds bok bekanta oss med kända författarnamn och kända kärlekspar, som alla avsatt spår i kärlekens terräng.
Kärleken i sig slits mellan uppror, trohet och lusta. Det kristna arvet går inte att komma förbi. För att förstå vår längtan, den som uppgår i sociala, kulturella strukturer, behöver vi gå bortom jagets ensidiga behov.
Ja, vi är sociala varelser och kärleken i denna bok kräver sin plats i en större kontext, inte i det ensidigt egoistiska privata begäret. Men perioden 1100-1485 är en spretig period. Som reaktion på det ädla kommer också känslor av uppror mot det heliga, så uppstår misogynin i kölvattnet av det alltför upphöjda kärleksidealet.
Och mot slutet av perioden skriver så Christine de Pizan boken där hon menar att det är falskt spel att kalla sin kärlek ädel, eftersom själva företeelsen att sätta den älskade på piedestal närs av baktankar. Se där Europas första feminist!
Det finns få döda punkter i Anders Cullheds bok som är både utförlig och serverar djup kunskap.

info@opulens.se


