Rosa Bonheur: Djurvän och feminist före sin tid

Konst.
Målning av Rosa Bonheur (1822-1899) "Le Roi de la forêt", (Skogens konung) 1878. Bilden är beskuren. Collection particulière © Bridgeman Images / Christie’s Images
lning av Rosa Bonheur (1822-1899) “Le Roi de la forêt”, (Skogens konung) 1878. Bilden är beskuren. Collection particulière © Bridgeman Images / Christie’s Images

RETROSPEKTIV. Anne Edelstam ser en retrospektiv utställning i Paris med 1800-talskonstnären Rosa Bonheur och uppskattar hennes skicklighet när det handlar om att avbilda djur.

Rosa Bonheur
Musée d’Orsay, Paris.  
18 oktober 2022 – 15 januari 2023

Rosa Bonheur (1822–1899) är lika känd i Frankrike som Bruno Liljefors är i Sverige. Den här utställningen är den första retrospektiva med hennes konst sedan flera decennier och den första i Paris. Musée d’Orsay hyllar i vinter denna frigjorda konstnärs 200-årsdag med målningar, skisser och teckningar till glädje för stora som små besökare.

Rosa Bonheur klev in i en helt mansdominerad värld och utvecklades tidigt att bli världsmästarinna när det gäller djurmålningar.

Inför denna utställning har det samlats verk från privata ägare såväl som från museer. Tecknandet var hörnstenen i hennes arbete, vilket hon lärt sig av sin far, även han målare. På grund av att hon växt upp i armod och blev tidigt moderlös, lärde hon sig att ta hand om sig själv samt använde sin talang för att hjälpa till att försörja familjen. Vid 19 års ålder ställde hon ut för första gången. Sedan följde en strid ström av medaljer, beröm och beställningar.

För dagens betraktare är det inte enbart förundran över hennes otroliga skicklighet med både pennstrecken som färgkombinationerna – att få till exempel hästarnas vita päls att blänka i solskenet med sådan realism att betraktare får lust att klappa dem – utan det är också en skildring av en tidsepok. Vissa av dessa djurarter är nu utdöda.

Utöver Rosa Bonheurs otroliga skicklighet – vilken förstärktes av att hon bokstavligen levde med djur och dagligen observerade dem – så har hon en speciell relation till djuren och deras välbefinnande. Det är inte så att hon ger dem mänskliga attribut eller tar dem för vad de inte är, men hon återger dem på ett besjälat vis. Genom hennes teckningar och målningar står de fram som närmast livs levande.

Dinter utan filter

Lyssna på vår podd där Richard Dinter besöker olika författare runt om i landet.
Lyssna på podden

Tack vare sin berömmelse och status som naturmålare skaffade hon sig en smärre förmögenhet. Rosa Bonheur köpte ett slott med intilliggande marker och skogar åt sig och sina djur. Där kunde hon i lugn och ro utforska sin omgivning. På den tiden fanns det inte så många restriktiva regler som nu, så hon kunde även hålla sig med vilda djur som en hel lejonfamilj till exempel.  

Hon reste dock en del och ett av hennes favoritställen var Skottland där hon avbildade herdar med sina får samt kor vilka simmar över en flod. Även de hundar som var med under jakter eller som vakthundar är skickligt målade. Rosa förstod att varje enskilt djur har sin egen personlighet. Vare sig det rör sig om får, hundar, hästar eller kor återger hon deras egenheter. Det kan enbart en person göra som verkligen känner för djuren och har observerat dem under lång tid.

Det här är en utställning som appellerar till alla åldrar och är synnerligen barnvänlig.  

Byline Anne Edelstam
ANNE EDELSTAM info@opulens.se

Det senaste från Konst

0 0kr