Överhettad konstbörs

Konst

KONSTMARKNAD. ”Jag kan tänka mig att många som ställs inför hans tavlor nog tycker att det är snarlikt vad en arg och vildsint femåring som släpps lös bland färgburkarna i lekskolan brukar klara av”, skriver Ivo Holmqvist i första delen av  Anteckningar från Amerika

Amerikaner skuldsätter sig som aldrig förr, läser jag i The New York Times: ”Americans are borrowing more than ever, signaling optimism and possible risks.” Måtte inte riskerna ta kål på optimismen. Inflationen just nu på den inhemska konstmarknaden tycks hursomhelst astronomisk, och utbudspriserna hos de stora auktionshusen verkar för en skeptisk bedömare alldeles förryckta. Nu senast kommer några verk av Jean-Michel Basquiat under klubban på Sotheby’s i New York. Om man vill buda på hans stora målning Untitled från 1982 får man starta på svindlande 60 miljoner dollar. Det är ett argt ansikte som ser ut att ha kommit till i våldsam fart. Han dog fem år senare av en överdos, 27 år gammal, och hade då bakom sig bara en handfull år som konstnär.

Den obetitlade målningen är inte olik den graffiti man ser längs spåren när man tar tåget ut från Köpenhamns Hovedbanegaard, och det var som en rebellisk målarkludd på andras husväggar han började. I början av åttiotalet kunde man köpa hans teckningar för femtio dollar styck medan målningarna var dyrare, men fortfarande överkomliga. Några samlare köpte hans stora Poison Oasis för 3 500 dollar 1981, och en annan snappades upp för 19 000. Redan artikelrubriken om detta i New York Times vittnar om en lätt skeptisk inställning till den våldsamma haussen: ”It´s Basquiat´s (Latest) Moment, but Will It Last?”. Man förklarar att de som samlat på hans konst inte gör sig av med den, utbudet är därför mycket begränsat. Dock väntar just nu sexton av hans verk på att bli sålda på kvällsauktioner hos Sotheby’s, Christie’s och Phillip’s. Jag kan tänka mig att många som ställs inför hans tavlor nog tycker att det är snarlikt vad en arg och vildsint femåring som släpps lös bland färgburkarna i lekskolan brukar klara av.

Det är annorlunda med ett annat konstverk som såldes hos Christie’s i måndags kväll, som inledning på konstsäsongen av impressionister och moderna mästare, och som inbragte 57,4 miljoner dollar. Det skulle förstås vara intressant att få veta vem köparen var som hade så djupa fickor. Det är en vacker skulptur från 1913 av rumänen Constantin Brancusi, La Muse endormie. Vad han själv fick för det en gång i tiden framgår inte. Det gör inte heller verkets proveniens. Men priskurvan är brant också för hans konst, som framgår av följande. När Moderna Museet fick chans att köpa hans Den nyfödde II blåste det upp till storm eller i varje fall styv kuling på debattsidorna i svenska tidningar. Den skulpturen hade tillkommit 1919–21. Fem år senare hade den förvärvats av Rolf de Maré, den legendariske ledaren för Svenska baletten i Paris (om honom sägs mycket i Ann Edelstams nya bok om Jean Börlin, Den dansante dandyn). Vad han gav för detta verk i marmor vet jag inte, men han behöll den i fyrtio år.

Skulpturen är mycket elegant, till form och storlek ungefär som ett rejält strutsägg, och det kom också nästan genast att kallas ”Ägget”. Många gjorde sig lustiga i spalterna över konstifik modern konst, och ännu fler ansåg att man inte borde ödsla statliga pengar på sådana obegripligheter. Så blev det inte heller, det var Moderna Museets vänner och en handfull privata donatorer som bekostade detta framsynta inköp, bland andra ballerinan Carina Ari från Svenska Baletten och bokförläggaren Gerhard Bonnier.  På  museets hemsida kan man läsa att ”huvudets äggform kan förstås som en metafor för livets mysterium.” Ja, så är det kanske – hursomhelst är det trevligt att Brancusis Den nyfödde II hamnade i Stockholm (den förstfödde finns på Philadelphia Museum of Art). Och priset den gången? 80 000 kronor, att jämföra med den halva miljard som hans sovande musa gick för i New York häromdagen. Snacka om överhettning!

Basquiats målning utan titel gick långt över utropspriset. En japansk miljardär ropade in den för 110 miljoner dollar. Hur många undernärda barn i Afrika skulle kunna vaccineras och få en årsranson av välling för den summan? En miljon, två, eller många fler än så?

A Basquiat Sells for ‘Mind-Blowing’ $110.5 Million at Auction

IVO HOLMQVIST

 

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Det senaste från Konst

Gå till Toppen