Outsiderskap, lidande och tillvarons skevhet

Konst
Bild: kyrkokartan.se

UTSTÄLLNING. ”För mig är Sofie Arfwidsons måleri, hur man än vänder på det och vilka referenser man än svävar ut i, tämligen tyskt i anden.” Jesper Nordström ser en utställning i Dalby kyrkas krypta.

Någonstans på ett museum i Berlin glömde en vaktmästare låsa porten för natten. Morgonen efter möttes publiken av tavlor med stora vita fläckar. Noldes heliga dårar, Otto Dix trasiga livsfilosofer, Egon Schieles medfaret trotsiga kvinnor hade bestämt sig för att rymma.

De tog en weekend i Ankeborg via en rysk barnbok innan de landade på Sofie Arfwidsons dukar, nu aktuella i den platsspecifika utställningen i Dalby kyrkas krypta.

Utbildad i Düsseldorf på Kunstakademie för bland andra Jörg Immendorf låter hon sig inte skrivas in i några typiska skandinaviska tendenser, utan förvaltar och förnyar den tyska expressionismens tradition.

Prenumerera på Opulens nyhetsbrev gratis!

 

 

Hur djupt sträcker sig rötterna i hennes måleri? Ända ner till Matthias Grünewald? Det är kanske att ta i, men tanken svindlar att hennes konstnärskap ibland har mer med 1500-talets kärva och nerviga religiösa måleri i Nordeuropa att göra än med modernismen, ett måleri som tog avstånd från det italienska mer eleganta och fluffiga dito.

På samma vis som Elisabeth Ohlson Wallin och hennes ”Ecce Homo” för hon in och skapar kontroverser i kyrkorummet – tidigare Lunds och Uppsalas domkyrkor – genom att visa på outsiderskap, lidande och tillvarons skevhet. Det är som religionsprofessorn Owe Wikström sa om Dostojevskijs kristendom: ” Det handlar inte om det äppelkindade självrättrådiga.”

För mig är hennes måleri, hur man än vänder på det och vilka referenser man än svävar ut i, tämligen tyskt i anden. Här finns föga av det tomt formalistiska elegant franska, och därför träffar det också djupare med sin skeva friktion.

Men teori är grå och livets träd är grönt och jag måste ändå ta udden av dessa funderingar med en typisk vändning då hon i ett samtal hasplade ur sig att ”måleri är ju lika kul som tennis”. Konst som lust och passion, inte som idé, är vad som till syvende och sist genomsyrar det hon skapar.

JESPER NORDSTRÖM

 

 

 

 

 

 

 

Alla artiklar av Jesper Nordström

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Det senaste från Konst

Gå till Toppen