Konst och karantän

Konst/Kultur.
Montage: C Altgård / Opulens. Bildkälla: Pixabay.com

ALTERNATIV. Teknologin måste göra ett hopp framåt i kristider, och här kan det finnas något värdefullt med vår påtvingade kollektiva isolering. Möjligheterna är nämligen, precis som aggressiva virus, gränslösa. Och om vi ska behöva vänja oss vid alternativa sätt att konsumera konst, kan väl de stora konstinstitutionerna föregå med gott exempel och omedelbart höja ribban, skriver Ida Thunström.

 

CORONAKULTUR. Covid-19 verkar vi få dras med under en längre tid. I Opulens skriver vi givetvis om effekterna på samhället men också utifrån andra infallsvinklar om viruset. På den här sidan samlar vi våra kulturartiklar om corona.

Både Washington Post och The Guardian har under den senaste veckan lagt ut listor över nätets bästa onlinemuseer och kulturella upplevelseturer. Jättekul att glida runt på The Guggenheim Museum i New York, tänkte jag. Och det var faktiskt jättekul i cirka två minuter, tills jag insåg hur låg nivå de digitala rundturer jag erbjöds låg på. En högst elementär Street View-version, via Googles plattform Arts & Culture, är ungefär lika inspirerande som en coronakram, och min besvikelse över det ultrakorta museibesöket var total. Det krävs förvisso ingen djupgående analys för att inse allt det som fattas i ett nätbaserat museibesök, men upplevelsen gav ändå något viktigt. Jag kan ha funnit ett sätt att komma undan den understimulans jag emellanåt upplever här i Malmös tämligen lågmälda konstliv. Plötsligt har jag nämligen blivit uppmärksam på alla möjligheter till kulturkonsumtion som faktiskt finns, eller skulle kunna finnas, på nätet.

IDA THUNSTRÖM
ida.thunstrom@opulens.se

Ida Thunström är konstnär. Vid sidan av sitt konstnärskap har hon regelbundet varit aktiv som konst- och litteraturrecensent och publicerat konstrelaterade texter för olika tidningar, främst kulturmagasin. Ida kommer ursprungligen från Stockholm och är verksam både inom och utanför Sverige.

Det senaste från Konst

0 0kr