Kastruller som konst

Konst.
Subodh Gupta är aktuell med utställning på Le Bon Marché i Paris. ( Foto: Pressbilder. Montage: Opulens.)
Subodh Gupta är aktuell med utställning på Le Bon Marché i Paris. (Foto: Pressbilder. Montage: Opulens.)

PARIS. Anne Edelstam har sett en utställning i Paris där kastruller blir konst. Det handlar om den indiske konstnären Subodh Gupta.

Sangam av Subodh Gupta
Le Bon Marché, Paris
Utställningen pågår t o m 19 februari

Subodh Gupta. (Pressbild)
Subodh Gupta. (Pressbild)

Den indiske konstnären, Subodh Guptas installationer visas på ett varuhus i Paris. Le Bon Marché – ett varuhus som dock inte är så bon marché, billigt – utmärker sig för sin elegans men även för sina utställningar.

Redan innan man stiger in i varuhuset kan man ta del av de flertalet skyltfönster som dekorerar byggnaden runt hela kvarteret,  och där visas Guptas installationer. Det är olika föremål han hittat på soptippar eller på loppmarknader. I Marcel Duchamps anda omarbetar han dem och ger dem nytt liv i sina installationer.

Sangam – sammanflöde på hindi kallas denna utställning. I tjugo års tid har konstnären samlat på sig både nya och gamla köksredskap från framför allt Indien, där han även har sin ateljé. Hans färgskala går främst i grått: från silvergrått, skinande ljusgrått till dovt mörkgrått (de mest ingrodda kastrullerna).

Bland alla tänkbara parfymer och krämburkar hänger en gigantisk installation med helt nya, skinande rena kastruller. Mitt i detta eleganta varuhus hänger på andra sidan av de glasinlagda rulltrapporna (arkitektoniska konstverk i sig) ett annat konstverk. Men det mest intressanta är en hydda tillverkad av enbart köksattiraljer, svävande mer eller mindre i luften, inhyst i ett vitmålat rum. En vitklädd dam sitter i ett hörn, redo att berätta om Subodh Gupta och hans idéer. Jag är idel öra.

Subodh Gupta. (Pressbild)
Subodh Gupta. (Pressbild)

Först går jag dock in i hyddan och betraktar alla upphängda kastruller och stekpannor, nya som väl använda. Tankarna går till alla mödrar, och några fäder, som kärleksfullt har lagat otaliga måltider till sina familjer. I Indien, likt i många andra länder, är det på enkla spritkök i just runda hyddor, ofta i det enda rummet alla delar.

Gupta för betraktaren tillbaka till dessa våra måltider: det universella med matlagning och samling runt ett bord. Symboliken är rik: delaktigheten, samtalen, hunger, opulens, ensamhet också. Mat reflekterar kulturer, traditioner, geografi, kollektiva- och individuella berättelser. Livets bröd och vin.

Gupta är själv intresserad av matlagning och i och med denna utställning delar han med sig några av sina egna recept. I Sverige har ju matlagning blivit väldigt populärt och det går knappt att knäppa på tv:n förrän något matlagningsprogram dyker upp. Köket har återfått sin rätta plats som centrum i vardagslivet.

Nu vet vi också att de gamla, väl använda köksredskapen kan få ett nytt liv i form av en fin skulptur. Så släng inte mormors gamla kastrull!

Byline Anne Edelstam
ANNE EDELSTAM info@opulens.se

 

Det senaste från Konst

0 0kr