Tarik Saleh gör USA-debut med actionthriller

2 apr 2022
”The contractor” är Tarik Salehs första amerikanska långfilm (foto: Paul Wennerholm/TT)

FILMAKTUELL. Med ”The Nile Hilton incident” vann Tarik Saleh inte bara ett gäng Guldbaggar – han fick också en inträdesbiljett till den amerikanska filmindustrin. Efter avsnitt av tv-serierna ”Westworld” och ”Ray Donovan” kommer nu hans första amerikanska långfilm, den stjärnspäckade ”The contractor”. 

Fakta: Tarik Saleh

Ålder: 50 år.

Familj: Hustrun Frida, två barn.

Bor: I Stockholm.

Yrke: Regissör.

Tidigare filmer/tv-serier: ”Gitmo”, ”Metropia”, ”Tommy”, ”Westworld”, ”The Nile Hilton incident”, ”Ray Donovan”.

Aktuell: Med ”The contractor”, som strömmas på Prime Video med premiär den 4 april.

Gunnar Rehlin/TT

 

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Telegrafstationen

Telegrafstationen

Veckans Opulens

Veckans Opulens kommer gratis via mail på lördagar. Du kan när som helst avsluta nyhetsbrevet. Anmäl dig här:

Genom att teckna nyhetsbrevet godkänner du Opulens integritetspolicy.

Opulens systermagasin

Magasinet Konkret

Gå tillToppen

Se även

FILM. Ingela Brovik tipsar om fyra sevärda filmer på bio just nu. Allt från politisk thriller och dokumentärfilm till dystopisk sci-fi-action och barnfilm. bio, bioaktuellt, film, filmer, filmkonst, Ingela Brovik, långfilm, animerad film, dokumentärfilm,

Film på bio – 4 filmer som är riktigt sevärda

FILM. Ingela Brovik tipsar om fyra sevärda filmer på bio
USA. I veckans krönika skriver Lars Thulin om paradoxen i att både älska och hata USA. Ytterst handlar det om hur Trump håller på att förvandla landet till en bananrepublik. politik, USA, amerikansk politik, Trump, bananrepublik, Lars Thulin

Vad håller på att ske med USA?

POLITIK. I veckans krönika skriver Lars Thulin om paradoxen i