Ålder förändrar vår smak i underhållning, mat och mer

28 aug 2025

Man talar ofta om generationsmässiga skillnader, men sanningen är att du troligen kommer tycka mer som den äldre generationen när du själv har nått en viss ålder. Vår ålder påverkar våra hjärnor mer än man kan tro och kan faktiskt avgöra vad vi tycker om olika typer av underhållning, mat och mer.

Ålder gör människor mindre risktagande

Ett knappt förvånande preferens som förändras när man blir äldre gäller risktagande. De som är yngre tar generellt sett fler risker och föredrar adrenalinfyllda och riskfyllda aktiviteter mer än de som är äldre.

Äldre föredrar dessutom det som de redan känner till och besluten är oftast enklare – man tar det första man hittar och förstår istället för att försöka undersöka allt. Detta förklarar bland annat varför den yngre generationen gärna byter till svenska sajter som erbjuder casinospel innan och efter nedstängningen av Casino Cosmopol, där de kan få tillgång till en mängd registreringserbjudanden samt gratisbonusar och spins, medan äldre är ovilliga att byta till digitala alternativ även när det är mer praktiskt.

Förutom att äldre är mindre risktagande och föredrar det familjära finns också ett par egenskaper som förändrar beslutstagandet. Äldre människor är oftast tålmodigare och prioriterar omedelbara belöningar lägre. De kan vänta längre, men är samtidigt mindre flexibla.

Så förändras matpreferenser

När man åldras förändras sinnena. Att syn och hörsel försämras med åldern är någonting som alla vet och tar hänsyn till, men även andra sinnen – såsom smak och luktsinne – försämras med åldern. De som är över 70 år gamla har ett tydligt försämrat luktsinne, vilket kan göra att äldre är mindre intresserad av mat än de som är yngre.

“Äldre personer behöver smakrikare mat för att äta tillräckligt mycket,” skriver Karin Wendin, professor i mat- och måltidskunskap vid Högskolan Kristianstad. 

“Det räcker inte med att krydda extra, utan det är de rena smakerna som är viktiga. Man kan till exempel hacka eller riva maten för att få fram smak och lukt bättre – för då äter vi mer.”

Äldre föredrar andra färger

Det är inte många som vet att hur vi ser färger, och vilka färger vi föredras, förändras när vi åldras. En undersökning visade att både vuxna män och vuxna kvinnor föredrar blå och minst föredrar gul, medan röd och grön fanns någonstans i mitten. Men när man tittar på den äldre befolkningen förändras det. Äldre människor föredrar inte längre blå lika starkt, och preferenser för röd och grön ökar.

Undersökningar visar också att äldre människor bättre kan se skillnad mellan nyanser i rött och gult än i blått och grönt. Detta är mer än ett roligt faktum. Genom strategisk färgsättning efter äldres preferenser kan man öka välmående hos den äldre befolkningen och göra deras världen mer färgstark.

Förändringar i personligheten

Även personligheten förändras naturligt med ålder. Undersökningar visar exempelvis att medan vi blir äldre blir vi mer samvetsgranna och mindre neurotiska. När man åldras blir personligheten också mer altruistisk och förtroendefull.

Man får mer viljekraft och utveckla ett bättre sinne för humor. Personlighetsdrag relaterade till psykopati och narcissism går också ned – vilket även är relaterat till minskat antisocialt beteende, minskad brottslighet och minskat missbruk.

Slutgiltiga tankar

Att vi fysiskt förvandlas när vi åldras är ingenting som någon har svårt att förstå, men många av oss uppfattar inte hur mycket som faktiskt ändras mentalt och personlighetsmässigt också. Men forskning visar att våra personligheter och preferenser förändras en hel del utöver våra liv. Man skulle kunna gå så långt som att säga att vi faktiskt inte är samma person hela våra liv, enligt René Mõttu, psykolog från Edinburghs universitet.

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Telegrafstationen

Telegrafstationen

Veckans Opulens

Veckans Opulens kommer gratis via mail på lördagar. Du kan när som helst avsluta nyhetsbrevet. Anmäl dig här:

Genom att teckna nyhetsbrevet godkänner du Opulens integritetspolicy.

Opulens systermagasin

Magasinet Konkret

Gå tillToppen