Fläkt och flärd som passar alla åldrar

Sponsrat.
Melodifestivalens final går av stapeln den 12 mars på Friends Arena i Solna (foto: Håkan Dahlström)

Första helgen i februari drar Melodifestivalen igång igen. Ett tv-evenemang som blivit så populärt att går att det redan nu går att gissa vem som i år vinner hela tävligen. Alla Melodifestivalen 2022 odds kan du se här.

Melodifestivalen sträcker sig numera över flera veckor med många utröstningar och under ständig bevakning av landets nöjesmedier. Evenemanget har alltid fått utstå spott och spe för de musikaliska prestationerna. Nu häcklar finsmakarna det dokusåpaliknande programformatet också. Men om vi jämför med Idol eller nöjesjournalistikens hyckleri kring ikoniska artisters död så framstår Melodifestivalen ändå som okey, i betydelsen sjysst, underhållning.

En gång i tiden kallade en del av oss Expedition Robinson för mobbing-tv. I höstas följde jag Idol med en jury som hissar och dissar ungdomarna så elakt att örådet anno 1997 framstår som ganska så oskyldigt. Men spännande är det, de unga tävlande fantastiskt duktiga, och inte mycket annat kan locka både sex- och elva- samt femtonåringen till fredagsmys.

En återkommande bedömning från Idol-juryn är om någon deltagare är, eller inte är, en ”Artist 2021”. Kriterierna för hur en ”Artist 2021” ska vara verkar lite flummiga men en sak är i alla fall tydlig – det handlar om att stöpa om de unga begåvningarna efter vad som säljer. Melodifestivalen må ha kallats ”kommersiellt jippo” åtskilliga gånger men framstår med sin blandning av etablerade artister och okända förmågor i olika åldrar och genrer som rena alternativkulturen i jämförelse. Och i Svt:s program slipper vi ju också en jury som kränker de unga deltagande med sina kvicka elakheter på teman som ”finlandsfärjemusiker”, ”karaokeafton” och ”pizzeriatrubadur”.

Melodifestivalen är givetvis en del av idolkulturen vilken går stick i stäv med en demokratisk människosyn. Men själva programmet, om vi blundar för den ibland hysteriska journalistiken omkring evenemanget, är trots allt ganska harmlöst. Den största ”skandalen” senaste åren är nog Thorsten Flincks ”rumpattack” för tio år sedan. Men om ungarna tillåts se förnedrings-tv som Idol så tror jag nog att de klarar av hans gubbklappande av programledaren Gina Dirawis bak.

Musiken då? Ja, den är väl som just baken men de flesta som tittar på Melodifestivalen gör det nog av andra orsaker. För att det faktiskt är en rätt ok, oskyldig underhållning, lite fläkt och flärd som passar de flesta åldrar.

 

 

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.