
Platserna för spelande har fått nya väggar. Vi öppnar inte längre dörren till en spelhall eller ett casino. Vi behöver bara ta upp en skärm. På tunnelbanan, hemma i soffan och till och med i sängen precis innan vi ska sova. Spelen pågår när som helst, var som helst, i små fönster mot världen.
Undersökningar visar år efter år att över hälften av svenskarna spelar någon form av digitala spel. Det är allt från enkla ordquiz i mobilen till avancerade rollspel. Gaming har gjort resan från subkultur till vardagssyssla och något som delas av flera generationer i samma hushåll. Det handlar inte bara om tonåringar i sin gaminghörna, utan lika mycket om föräldrar som varvar ner efter jobbet eller morföräldrar som löser korsord i appform.
Spel överallt, hela tiden
Att spela betyder inte längre enbart att delta genom att spela spelet och styra figuren på skärmen. Lika viktigt är att ta del av spelandet genom betraktande och sammanhang. Att titta på streamers, följa e-sport och lyssna på poddar där någon analyserar spelmekanik är alla medium som blivit publikfavoriter.
Spelindustrin har med detta också blivit en tung ekonomisk aktör. Svenska rapporter om internetvanor beskriver hur onlinespel är en av de vanligaste aktiviteterna på nätet, hack i häl med sociala medier. För många handlar det om korta sessioner i mobilen, några minuter i kön på mataffären eller på pendeltåget. För andra växer spelandet till ett fritidsintresse på nivå med mer traditionella aktiviteter, med fasta speltider, kompisgäng och turneringar.
Under samma utveckling, och i och med nedläggningen av det sista fysiska casinot i Sverige våren 2025, har även casinospelandet blivit totalt onlinebaserat. Onlinecasinon som Vera&John casino tar plats som digitala nöjespalats med sin lättillgänglighet, snabba spelomgångar, livebord och grafik.
Gemenskap, språk och identitet
Onlineplattformar formar hur spelandet går till, men också hur vi förhåller oss till varandra. För det digitala spelrummet är även en social arena som möjliggör gemenskap över avstånd och tidszoner. Det visas i format som lagbaserade onlinespel, där vänskaper uppstår som bygger på spelstil och humor, snarare än bostadsort. Och många fortsätter att ses kväll efter kväll på dessa plattformar. Spelare berättar dessutom att det digitala spelrummet gett dem mod att uttrycka sidor av sig själva som de annars inte visar.
Språket förändras också av detta. Ord från engelska spelvärldar letar sig in i svenska samtal, blandas med andra uttryck och internskämt och bildar en egen genre. Den följer ofta med utanför skärmen, där referenser skapar ny gemenskap. De som växer upp idag, med tanke på att i princip alla barn i Sverige över åtta år använder internet, lär sig tidigt att ta del av spelvärldarna på onlineplattformar.
Spelvärldarnas yta
De digitala spelrummen blir även en plats för en kreativitet som är svår att hitta någon annanstans i samma utsträckning. Spelaren kan gå från passiv konsument till medskapare genom att bygga egna banor, skriva berättelser eller utveckla grafik. Många berättar att de lärt sig engelska, problemlösning, ledarskap och programmering genom att spela och skapa kring spel.
Ekonomin runt spelandet fungerar som en motor i denna kultur. Plattformar uppmuntrar spelare att skapa eget innehåll. Samtidigt är det, som i andra branscher, resultatet som avgör vad som lyfts fram härnäst.
För varje digitalt spelrum finns också människor som har det som sin arbetsplats. Spelutvecklare, grafiker, ljuddesigners, manusförfattare och programmerare bygger upp världarna bit för bit. Den digitala kulturen är därför inte bara en scen för spelare, utan också en hel arbetsmarknad där nya yrken och kompetenser växer fram, allt från konstnärliga uttryck till avancerad ingenjörskonst.
Den digitala kulturens rum förtjänar därför samma erkännande som tidigare generationers föreningslokaler och andra fysiska mötesplatser. Det är i onlinemiljöer som människor, pengar och kreativitet möts och vad som växer fram ur det är något vi bara kommer fortsätta upptäcka.


