Opulens firar två år med ny sajt

Redaktionellt.

Opulens fyller två år och det firar vi idag med en ansiktslyftning. Men sajten har inte bara fått en ny design, nu ska den också funka lika bra oavsett om du läser magasinet på dator, mobil eller platta.

– Opulens har utvecklats snabbt under dessa två år och har idag större volym än vid starten. Idag är magasinet en kultursida med fyra, fem publiceringar varje vardag och för det behövs en mer dagstidningsliknande sajt, säger chefredaktör Stefan Bergmark. Med det nya utseendet lyfts också bilderna tydligare fram på förstasidan.

Opulens utseende har fått mycket beröm för sin överskådlighet. ”Lättnavigerad” kallade exempelvis Expressens kultursida Opulens sajt strax efter premiären för två år sedan och ”Clean appearance not covered in an annoying jungle of adverts” skrev författaren Julie Lindahl på sin Facebooksida i förra veckan. Så förändringarna har inte tillåtits bli allt för drastiska.

– Den viktigaste förändringen är inte designen utan att vårt nätmagasin nu är plattformsneutralt, menar Opulens webbtekniker Ulf Öhlén. Den förra sajten var optimerad för läsning på datorskärm men majoriteten läser idag Opulens i mobilen. Tidigare blev det en del merarbete för att göra magasinet läsbart i mobil och på platta och det såg trots det inte alltid så snyggt ut.

I samband med dagens lansering byter Opulens också slogan till kaxiga ”Sveriges dagliga kultur- och samhällsmagasin”. Magasinet är dock fortfarande förstås ”kultursidan utan betalväggar”, som den tidigare formuleringen löd.

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.