Opulens blir dagstidning

Redaktionellt.
Montage: Opulens. (Grundbild: Pixabay.com)

MEDIESATSNING. Opulens startar nu en avdelning med kulturnyheter och börjar samtidigt med utgivning sex dagar i veckan.

Opulens har fyllt fyra år och genomför nu den största förändringen hittills sedan magasinet sjösattes våren 2017.

–  Vi har idag ett brett utbud av reflekterande kulturjournalistik som recensioner, krönikor, analyser och essäer. Vi har hela tiden velat bjuda på såväl kvalitet som kvantitet. Nu kompletterar vi den ofta längre och tyngre läsningen med snabba nyheter om kulturbranschen, säger chefredaktör Stefan Bergmark.

Den nya avdelningen kommer bland annat innehålla en del av det som Opulens redan idag producerar. Exempelvis porträtt på kulturarbetare och vissa notiser samt nekrologer som har nyhetsvärde. Men framförallt handlar det om att magasinet slutit avtal med TT som har en mångsidig kulturbevakning.

– Det handlar inte om omfördelning av resurser utan att vi vuxit och nu bygger ut. De unika, egenproducerade artiklarna kommer vara lika många som idag men sedan tillkommer alltså en nyhetsavdelning.

Målet är att Opulens ska ta samma marknadsledande publicistiska position i kulturbranschen som Dagens industri har i affärsvärlden.

– Vi satsar på att bli ett dagligt magasin som är en självklarhet för den kulturintresserade, oavsett om hen är bokälskare eller författare, cineast eller filmregissör.

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.