
ALKOLHOLPOLITIK. I veckans krönika förklarar Lars Thulin varför lagen om gårdsförsäljning sannolikt är en dödskyss för Systembolaget. Samt varför monopolet bör bibehållas.
Sorry Stjärnbryggeriet – jag älskar Systembolaget
Jag besöker gärna lilla Stjärnbryggeriet i Rörum på Österlen. I en gammal ladugård bryggs gott öl. Folkölen säljs på plats och kan tas med hem, medan bryggeriets starköl bara får säljas i den egna restaurangen och på Systembolaget.
Den nya lagen om gårdsförsäljning ger bryggeriet möjlighet att även sälja den starkare brygden i butik. Stjärnbryggeriet planerar att göra så till sommaren. Personalen på bryggeriet och krogen är trevliga, kunniga och engagerade. Så jag gläds åt att de får ökad försäljning. Samtidigt önskar jag helhjärtat att de inte fått detta tillstånd.
Det gör jag eftersom den nya lagen inte har tillkommit för att hjälpa små producenter eller göra det lättare för konsumenterna. Syftet är att följa nyliberalismens mantra: marknaden gör alltid allting bäst. För nyliberaler är frågan om en avreglering gör något bättre eller inte oväsentlig. Allt handlar om ideologi och den slår fakta. Sju dagar i veckan
Ny lag – dödskyss för Systembolaget
Den nya lagen är dödskyssen för Systembolagets monopol. Därför ligger det nära till hands att se starka industriella intressen som drivkraften bakom den väl orkestrerade och finansierade kampanjen för gårdsförsäljning. Visserligen talar en märklig del av lagen om en försöksperiod på sju år och att försäljning ska åtföljas av en föreläsning om alkoholens skadeverkningar. Det sistnämnda framstår som konstigt eftersom någon sådan lektion aldrig behövs på krogen eller på Systembolaget.
Kravet är bara lull-lull och sockret i botten för att få lagens kritiker att svälja att Systembolaget som vi känner det kommer att försvinna. Trots att den försäljningsformen har en majoritet av svenskarna bakom sig. Det räcker nämligen med att en enda alkoholproducent går till EU-domstolen och hävdar att om Stjärnbryggeriet får sälja vid sidan av monopolet, så måste alla andra också få göra det. Allt annat är ett brott mot EU:s grundprincip. Vilket domstolen högst sannolikt till slut kommer tycka.
Viktig fråga för Moderaterna
Moderaterna, speciellt ungdomsförbundet, har gjort idén om att döda Systembolaget till en oerhört viktig och prioriterad fråga. Nuvarande handelsminister Benjamin Dousa, tidigare MUF-ordförande, har sagt att han längtar efter Ica Basic lådvin.
Intressant är att handeln inte tycks längta dit. Som journalist följde jag noga frågan vid EU-inträdet när en yvig Ica-handlare i skånska Röstånga utmanade monopolet genom att sälja en vinflaska i sin butik. Allt gick till EU-domstolen som gjorde tummen ned för handlaren. Vårt monopol var lagligt.
Folket gillar Systembolaget

I debatten sade sig handeln vara beredd att sälja om monopolet försvann. Internt var entusiasmen sval. Ingen av handelns aktörer har gjort, eller gör, något för att driva frågan. Skälen är flera.
Ett är folkviljan, en majoritet av svenskarna gillar Systembolaget. Livsmedelshandeln känner väl till folkviljan, ingen bransch möter så många svenskar varje dag
Ett annat är tron på lägre priser. Det är skatten som gör alkohol dyr i Sverige. Inte Systembolaget. Tvärtom, de har låg vinst och en mycket effektiv försäljning och distribution. Att handeln skulle sälja billigare med någon lönsamhet är ytterst tveksamt. Systembolaget sålde förra året för cirka 40 miljarder kronor och hade en vinst på 338 miljoner. En marginal på 0,8 procent. Icas och Axfoods snitt ligger på över tre.
Ett tredje är att det är en besvärlig vara att sälja. Den är skrymmande, ömtålig med mycket flaskor, den är stöldbegärlig och måste säljas med strikt ålderskontroll. I dag får handeln bannor för att man inte följer reglerna för folköl. Hur skulle det bli med vin?
Risker för personalen
Ett fjärde är risker för personalen. Tänker er 20-åriga Linda ensam i kassan på en Ica Nära. Klockan 21.45 kommer sex bredbenta grabbar in och vill köpa två flak Norrlands och tre bag-in-box. Linda blir rädd för grabbarna. Och rädd för att hon personligen bryter mot lagen om hon inte begär leg och sedan tvingas neka. Linda vill därför inte fortsätta jobba i butiken. Men handlaren vill ha kvar Linda.
Systembolagets utbud och kunskap
Ett femte är att en matbutik aldrig kan erbjuda det utbud och den kunskap som Systembolaget kan tillhandahålla. Så svenskarna utanför storstäderna kan få leva handelsministerns våta dröm, att avnjuta Ica Basic Lådvin. Men inte mycket mer än så.
Systembolagets många butiker
Måste det, trots allt, inte bli lättare att köpa alkohol i Sverige? Fast är det så svårt egentligen? Systembolaget har 450 butiker och något fler utlämningsställen, totalt över 900 försäljningsställen. Ica, som många tycker finns ”överallt” har 1 300 butiker. Systemets butiker är öppna sex dagar i veckan. Så hur viktigt är det att få köpa Ica Basic lådvin 08.01 en söndagsmorgon i Ica i Blattnicksele? Kanske bara vår handelsminister kommer köa utanför?
Systembolaget – en gyllene medelväg
Alkohol är ett gift som är starkt beroendeframkallande hos en del av befolkningen. Det kan leda till alkoholism, vilket är en svår sjukdom som inte bara drabbar den sjuke utan hela hens omgivning.
Men för majoriteten av medborgarna är alkohol en guldkant på tillvaron. Om den förbjöds eller gjordes mycket svårtillgänglig skulle olaglig import och egen tillverkning öka kraftigt.
Kontrollen av marknaden försämras då och även skatteintäkterna. Därför måste samhället ha en gyllene medelväg. Systembolaget utgör den medelvägen. Men för nyliberalerna är detta tjafs. Eftersom den fria marknaden per definition alltid är pärleporten på vägen till paradiset. Även när motsatsen gäller.

lars.thulin@opulens.se



