Bombad teater “för kriget närmare”

Nyheter.
Den bombade Dramateatern i Mariupol (foto: AP/TT)

UKRAINAKRIGET. Bombningen av en teater i ukrainska Mariupol upprör en hel värld. För svenska kulturinstitutioner innebär attacken även att kriget blir ännu mera verkligt.

Fakta: Dramaten och Operans engagemang för Ukraina

För ett par veckor sedan uppmärksammade Dramaten och Svenska Pen situationen i Ukraina med en kväll tillägnad ukrainska kulturutövare och det fria ordet. Enligt Mattias Andersson kommer med största sannolikhet fler sådana arrangemang. Han förutsätter också att den bombade teatern i Mariupol kommer att bli en stark symbol på världsteaterdagen den 27 mars.

– Ingen är opåverkad av det som händer. Men från Dramatens sida är det främst viktigt att upprätthålla fokus på konstnärliga röster och författare, det är ju det vi kan bidra med.

Kungliga Operan donerade samtliga biljettintäkter från den sista föreställningen av uppsättningen av “Löftet” till förmån för Ukraina.

Man har även i samarbete med Kungliga Musikaliska Akademien och Svensk scenkonst gjort inspelningar av ukrainsk musik som läggs ut på nätet. Operan har även tar emot en ukrainsk violinist som får spela i Hovkapellet samt ukrainska dansare som behöver morgonskola och träning.

– Vi tittar på alla förfrågningar vi får om att komma och vara med oss och göra vissa arbetsuppgifter här, säger Birgitta Svendén.

– Precis som riksdagshuset eller slottet kan Dramaten ses som en slags symbol för Sveriges identitet, säger Dramatens chef Mattias Andersson till TT.

På onsdagseftermiddagen uppgav ukrainska myndigheter att Donetsk regionala dramateater, teatern Drama, belägen i den redan hårt krigsdrabbade staden Mariupol, har bombats av rysk militär. Hundratals civila ska ha sökt skydd i den pampiga stenbyggnaden, som även hyser ett skyddsrum.

På satellitbilder syns hur ordet “barn” hade skrivits med stora vita bokstäver på ryska på två ställen på marken intill byggnaden för att markera att civila och barn befann sig därinne. Hur många skadade och dödsoffer attacken har krävt är ännu oklart, eftersom ingången till skyddsrummet har varit blockerad av bråte efter bombningen.

Kungliga Operans chef Birgitta Svendén är bestört över händelsen.

– Attacken är återigen ett bevis på att man utsätter civilbefolkningen för ett besinningslöst, oprovocerat våld. Det är svårt att veta om man har varit medveten om att detta var en teaterbyggnad, men oprovocerat våld har ju inträffat i andra teaterbyggnader tidigare, säger hon.

Inte fredade

Enligt Birgitta Svendén förstärker attacken mot teatern känslan av att de kulturella rummen inte längre är fredade platser.

Operachefen menar att det är viktigt att ändå försöka behålla hopp och framtidstro, och att kulturinstitutionerna har ett ansvar i att ge människor en känsla av att man ändå ska kunna besöka en teater utan att vara rädd.

– Jag hoppas att vi alla som människor fortsätter att ha det förtroendet för omvärlden och för varandra. Att vi ska känna att vi har möjligheten och rättigheten att kunna gå till en teater, konsertlokal eller biosalong och känna oss trygga, säger hon och fortsätter:

– Och vi får inte tappa tron på att det här kriget ska ta slut, för det måste det bara göra. Och vi får inte tappa tron på att vi ska kunna leva i en fredad värld i framtiden, säger hon.

Kommer närmare

Mattias Andersson, chef på Dramaten, framhåller att det först och främst är till de civila som tankarna går vid en sådan här händelse.

– Allt det här brutala och totalt hänsynslösa som sker just nu, att man bombar sjukhus och ställen där barn befinner sig känns ju generellt helt fruktansvärt och det är ju på alla tänkbara sätt ett brott mot mänskligheten. Tankarna går först och främst till de människor som befann sig inuti teatern, inte till själva teatern, säger han.

Däremot gör attacken på teatern att kriget får ännu större fäste i den egna verkligheten, menar Mattias Andersson:

– Allting med det här kriget som påminner om ens egen specifika verklighet gör ju att det kommer närmare. Man får detaljer, bilder och associationer som gör att det kommer ännu närmare. Dramaten är ju till exempel en plats som är oerhört symbolladdad – precis som riksdagshuset eller Slottet skulle vi väl ses som en slags symbol för Sveriges identitet om kriget hade kommit hit, säger han.
Ryssland förnekar att landet ligger bakom attacken mot teatern och anklagar i stället ukrainska högerextremister, enligt den ryska statliga nyhetsbyrån RIA.

Fakta: Dramaten och Operans engagemang för Ukraina

För ett par veckor sedan uppmärksammade Dramaten och Svenska Pen situationen i Ukraina med en kväll tillägnad ukrainska kulturutövare och det fria ordet. Enligt Mattias Andersson kommer med största sannolikhet fler sådana arrangemang. Han förutsätter också att den bombade teatern i Mariupol kommer att bli en stark symbol på världsteaterdagen den 27 mars.

– Ingen är opåverkad av det som händer. Men från Dramatens sida är det främst viktigt att upprätthålla fokus på konstnärliga röster och författare, det är ju det vi kan bidra med.

Kungliga Operan donerade samtliga biljettintäkter från den sista föreställningen av uppsättningen av “Löftet” till förmån för Ukraina.

Man har även i samarbete med Kungliga Musikaliska Akademien och Svensk scenkonst gjort inspelningar av ukrainsk musik som läggs ut på nätet. Operan har även tar emot en ukrainsk violinist som får spela i Hovkapellet samt ukrainska dansare som behöver morgonskola och träning.

– Vi tittar på alla förfrågningar vi får om att komma och vara med oss och göra vissa arbetsuppgifter här, säger Birgitta Svendén.

Sara Haldert/TT

 

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Det senaste från Nyheter

0 0kr