Noterat: Gerillamarknadsföringens erkännande

4 mar 2021

Noterat_vinjettbild_Opulens_noterat

REKLAM. När jag slutade som copywriter för några år sedan var gerillamarknadsföring något smutsigt. En pandemi senare blev det plötsligt något bra att företräda gerillamarknadsföring. Den meriterade copywritern Patrik Maxe kampanjar en workshop som ska lära pressade näringslivsidkare att vinnlägga sig gerillametoder och rädda sina investeringar undan Folkhälsomyndighetens restriktioner och Googles algoritmer.

Metoden är naturligtvis nedtonad och när man talar om gerillamarknadsföring handlar det om kreativ marknadsföring med små medel, det vill säga oundvikliga fyndigheter för lite eller inga pengar alls, som till exempel följande: På ett koloniområde i Nyköping hade någon som tröttnat på bajsrester i toalettstolarna satt upp en broschyr med städanvisningar och smyckat den med titeln ”Skit inte i det” – i perfekt ansiktshöjd. Det är ett oskyldigt exempel men man reser sig inte förrän man är klar och är man ”långskitare” som jag kommer fyndigheten att sätta sig och det är hela poängen.

Jag är inte copywriter längre. Folkhälsomyndighetens coronarestriktioner och Googles reklammördande algoritmer var kanske nog för att börja tänja på gränserna.

Christoffer Andersson

LÄS FLER NOTISER

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Telegrafstationen

Telegrafstationen

Veckans Opulens

Veckans Opulens kommer gratis via mail på lördagar. Du kan när som helst avsluta nyhetsbrevet. Anmäl dig här:

Genom att teckna nyhetsbrevet godkänner du Opulens integritetspolicy.

Opulens systermagasin

Magasinet Konkret

Gå tillToppen

Se även

PANDEMIDEBATTEN. Erik Svensson, biologiprofessor vid Lunds universitet, ser med kritiskt granskande blick tillbaka på pandemidebatten som inleddes våren 2020. corona, covid-19, Folkhälsomyndigheten, mediekritik, pandemi, Tegnell,

Pandemidebatten i backspegeln – vilka slutsatser kan vi dra?

PANDEMIDEBATTEN. Erik Svensson, biologiprofessor vid Lunds universitet, ser med kritiskt
Noterat om pandemin, covid-19-pandemin, corona, coronakrisen

Noterat: Vad var så nytt med covid-19-pandemin?

COVID-19-PANDEMIN. Jag undrade alltid vad som var så nytt med